SADHGURU O KONCEPTU KARME: 'Pogledajte područja ropstva koja su vaša stvarnost i počnite od vlastitog iskustva'

Sadhguru, jedan od najpoznatijih duhovnih učitelja i jogija u svojoj knjizi 'Karma' dublje istražuje i pojašnjava taj koncept.

Shutterstock sadhguru jogi mistik

Moć kreiranja vlastite sudbine svojevrsni je sveti gral mnogim duhovnim tragačima, ali i ljudima koji jednostavno ne žele više biti bespomoćno prepušteni valovima života. No, čini se da svako učenje upravljanja sudbinom neminovno počinje upravo od nas samih i zaziva unutarnje putovanje. A to znači preispitivanje vlastitih postupaka, odluka, misli i često neželjenih posljedica istih, što nije lako. To je put kojim lakše kročimo uz pomoć dobronamjernog i pouzdanog učitelja…

Učenje o karmi pripada znanjima koja nas vode do oslobođenja od trpljenja posljedica svojih postupaka, ili barem tako mislimo. Karmičko učenje daje nam i objašnjenje svih nepravdi i nedaća ovog svijeta, odgovor na pitanje zašto se nešto događa (nama). Sadhguru, jedan od najpoznatijih duhovnih učitelja i jogija, smatra da je pojam karme nerijetko groteskno pojednostavljivan ili pak nepotrebno mistificiran, pa čak i zloupotrebljavan. Zato je napisao knjigu Karma u kojoj dublje istražuje taj koncept, pišući o njemu jednostavno, jasno i pitko, iako zapravo uopće nije jednostavan. Zahvaljujući hrvatskom prijevodu Karme u izdanju Planetopije i naši su čitatelji dobili vodič za razumijevanje mehanizama karme koji je, kako kaže Sadhguru, neizbježan temelj našeg života koji pruža potencijal za preobrazbu.

„Duhovni tragači obično se žele riješiti svoje karme, ali važno je imati na umu da nam ona nije neprijatelj“, piše Sadhguru. Nije nužno ukloniti svu karmu da bi se živjelo u blagostanju. Zapravo, bez karme ne bismo ni mogli živjeti jer ona održava ljudski život. Istodobno, ako ne naučimo kako se s njome nositi, karma nas može ranjavati i možemo se osjećati duboko zapletenima u njoj.

Što je onda karma? Kako se nagomilava? Što pokreće te mehanizme? Kada je započeo taj cijeli kompliciran i lud ciklus? Koja je uloga volje? - samo su neka od pitanja na koja nam Sadhguru daje odgovore. Dio knjige posvetio je upravo pitanjima koja su mu najčešće bila postavljana tijekom posljednjih 30 godina. U nadi da će vam pomoći da bolje razumijete karmu, ali i bol i nepravdu u svijetu, iz knjige prenosimo neka od pitanja i dijelove odgovora na ista.

Sadhguru, pretpostavlja li karma prošle živote? Moram li vjerovati u ponovna rođenja da bih razumio karmu?

Ne, to nije potrebno. Nije važno priča li netko o prošlim životima. Kada gledate svoju karmu, samo pogledajte ona područja ropstva koja su vaša stvarnost. Počnite od vlastitog iskustva. Nastojanja da započnete s nečim što ne postoji u vašem iskustvu, dovest će do halucinacijskih stanja.

Ispitajte način na koji razmišljate i osjećate, od trenutka svojega rođenja do danas. Vidjet ćete da su vaši prošli postupci vama vladali na mnogo načina, barem od rođenja. I sam način na koji sada razmišljate, osjećate, shvaćate i izražavate se, utjecat će na vašu budućnost.
Nemojmo razgovarati o onome što nije u području osobnog iskustva jer bi vam čitav život mogao proći u samoobmanjivanju. Te bi vas obmane mogle učiniti popularnim šarmerom na večernjem prijemu. Možda će vas nositi jednu večer, ali neće vas nositi preko života i smrti!

Ako vam pričam o vašim prošlim životima, ja vam samo dajem priču, vjerovanje, a ne iskustvo. Sustav vjerovanja neće vam pružiti rast. Pruža vam samo utjehu ili zabavu. Ako kažem da će vas Bog čuvati, to će vam pružiti samo utjehu. Utjeha je poput sredstva za smirenje; to znači da se samo još dublje zaplićete. To vas neće osloboditi.

Ako još uvijek patite zbog onoga što vam se dogodilo prije deset godina, kada se sjetite što vam se dogodilo prije deset života, to će vas izludjeti! Dakle, nema smisla nagađati o prethodnim životima. Istodobno, nemojte ni odbaciti tu ideju. Jednostavno, možete priznati da ne znate.

Za sada, ono što nazivate prošlim životom gledajte kao nesvjesne slojeve sjećanja u umu. Ako meditirate i ostvarite više razine svjesnosti, ti nesvjesni slojevi uma koji vladaju vama iznutra mogu se razlomiti, rastočiti...

Profimedia  Sadhguru

Uspijeva li ikad itko u jednom životu razriješiti svoju nakupljenu karmu ili sanchitu? Ako netko akumulira karmu čak i dok je se rješava, čini se da je to beskrajan proces!

Ne brinite se hoćete li se riješiti karme. Samo gledajte kako ne stjecati novu. Ta tjeskoba – „želim se riješiti svoje karme” – sama po sebi stvarat će još više karme. Stoga nemojte zaglaviti u namjeri da sve to sagorite. Karma će se rastakati s procesom samog života. Življenje je samo po sebi sagorijevanje karme.

Karma nije neka vrsta kazne. To su samo informacije. Način na koji nosite svoje informacije određuje hoće li one postati opterećujuće, ograničavajuće, bolne, radosne ili oslobađajuće. Sve ovisi o tome kako ih nosite. U današnje vrijeme ni vaš telefon ne nosi svu vašu memoriju. Posvuda vas prati čitav oblak. Ako naučite tako nositi svoju karmu, dobro je. Ako vas prati karma, ali vam ne sjedi na glavi, kakve to veze ima? Niste opterećeni, pa što je veći oblak, to bolje. Uvijek je bolje imati više gigabajta, zar ne?

E sad, kako ne skupljati karmu? Kao što smo vidjeli, najjednostavnije što možete je angažirati se apsolutno, a ne selektivno.
Zrak koji udišete, zvuk koji čujete, tlo na kojem sjedite – u sve se to potpuno uključite. Nesputana uključenost priroda je samog života. Stablo koje ovdje stoji uključeno je u sve – u zemlju, u vodu, u povjetarac, u nebo, u sve. Život će procvjetati samo ako je sudjelovanje potpuno. Kad diskriminirate, karma se umnožava. Tome bi trebalo težiti svako ljudsko biće: diskriminacija samo na razini djelovanja, a ne sudjelovanja. Djelovanje je nužno ograničeno.

Uključuje određenu potrošnju energije, vremena, sposobnosti i drugih čimbenika. Prosudba je potrebna samo na razini djelovanja. U protivnom ćete se rasipati. Ali uključenost je unutarnje stanje i ono mora biti cjelovito.

Pretpostavimo, dakle, da postoje prethodni životi. Kako taj sklop funkcionira? Odabire li dijete svoje roditelje? Ili roditelji određuju karmičko nasljeđe svog djeteta?

Da, dijete bira roditelje. Ali odabir ne znači da dijete bira svjesno. Ovako to ide: ako pustimo skupinu ljudi u dvoranu, svatko od njih pronađe svoje mjesto. Razlog zbog kojeg odabirete određeno mjesto je vaša karma. Ako je vaša karma križobolja, odlazite na kraj dvorane uza zid. Ako je to pak karma učenika koji se uvijek volio skrivati na nastavi, možda odlučite sjesti kraj neke krupne osobe. Ako je vaša karma želja da budete primijećeni, možda odaberete prvi red. Te odluke mogu biti nesvjesne, no one doista jesu na djelu.
Slično tome, vaša karma navodi vas da se skrasite u određenoj maternici. Drugim riječima, vi odabirete okruženje s kojim možete dijeliti sklonosti ili svojstva. Ne radi se o tome da su dvije osobe imenovane vašim roditeljima. Ne ide to tako. To je samo utikač koji čeka odgovarajuću utičnicu. Kad pronađe odgovarajuće mjesto s određenim sličnostima ili privlačnostima, tamo se smješta. To je sve.
Međutim, to ne znači da je dijete na milosti i nemilosti karme svojih roditelja. Još uvijek postoje mogućnosti izbora. Recimo da vam je otac bio kriminalac. Vi birate hoćete li krenuti njegovim stopama i postati isto što i on ili, ako imate svijest i inteligenciju, hoćete li odabrati drukčiju vrstu života. Geni mogu biti isti, okružje može biti kriminalno, ali neki će ih ipak nadrasti. Kada se stvori distanca između vas i svega što ste skupili, možete od svog života učiniti bilo što. Kad se stvori distanca između vas i vaše karme, slobodni ste.

Što podrazumijevate pod kolektivnom karmom? Kakav je odnos pojedinačne i kolektivne karme?

Problem je u tome što opet razmišljate kao pojedinac odvojen od svega ostalog. Takvo što ne postoji.
Danas psiholozi govore o onom aspektu individualnog nesvjesnoga koje je povezano s većim kolektivnim nesvjesnim. To je ono što mislimo pod kolektivnom karmom. Budući da činimo određene radnje, karma se nakuplja, što ima individualne i kolektivne posljedice.
Zamislite jezero puno vode. Odete do njega i zagrabite kantu vode. Onda zagrabite i drugu. Razlikuje li se prva kanta od druge? Možete li govoriti o 'ovoj' i 'onoj' vodi? Tako je i sa životom. Ne možete govoriti o 'ovom' i 'onom' životu.

Ovog časa, ako ste voljni, karma Adiyogija – prvog jogija i prvoga gurua – može postati vaša. Na mnogo načina, ona već jest postala naša. On je mnogo toga što mi danas koristimo postigao svojom karmom. To je postalo naša karma. Možda nikada niste prošli sadhanu koju je on prošao, ali možete uživati u plodovima njegove karme jer je ona jednostavno tu, dostupna svima.

To znači da je Adiyogijeva karma dovoljno velika da može primiti mnoga druga bića. Zbog toga toliko mnogo ostvarenih bića djeluje. Ona to ne trebaju. Njima više ne treba djelovanje. No oni djeluju kako bi stvorili pozitivniju karmu. Ne samo jedan jogi, već njih deset može imati istu karmu. To je golema mogućnost.

Nemojte misliti da djelovanje pripada nekoj određenoj osobi. Svaka vaša misao zauvijek ostavlja otisak u ovom svemiru. Svaka misao koja je ikad pala na pamet Adiyogiju, Krišni ili Budi – sve to još uvijek postoji. Stvorite li u sebi pravu situaciju, možete pristupiti toj karmi.
No, nemojte misliti da možete činiti što god hoćete, a da ćete i dalje za sebe prikupljati tuđu dobru karmu. U jogijskoj tradiciji velik se naglasak stavlja na njegovanje ispravnog stava prema životu jer kakav vam je stav ili karakter, takve ćete misli, osjećaje i iskustva privlačiti.