Ljepše od cvijeta
Ikebana, japanska umjetnost aranžiranja cvijeća, pupoljcima, grančicama, lišću i stabljikama, korištenima kao materijal za umjetničko djelo, udahnjuje novi život.
U suprotnosti sa zapadnjačkim navikama ležernog stavljanja cvijeća u vazu, svrha ikebane je iznjedriti unutarnje kvalitete biljaka i u promatraču pobuditi emocije. Drugim riječima, nije dovoljno imati prekrasan cvijet ako on nije umjetnički izložen tako da kreira nešto još ljepše.
Prolaznost ljepote
Ta drevna umjetnost odabira i slaganja cvijeća i bilja uči nas kako proširiti pojam ljepote, osvijestiti prolaznost vremena i cijeniti uživanje u trenutku. „Svakodnevno druženje s biljkama i vlastitom kreativnosti ublažava negativni utjecaj stresa na naš organizam“, kaže sensei Tatjana Radanović Felberg i objašnjava kako njoj ikebana pomaže osvijestiti i oživjeti trenutke življenja: „Promatrajući ikebanu, u njoj možemo uočiti razne faze života.
Sve su te faze podjednako važne i lijepe – pupoljak je, na primjer, trenutak otvaranja, nagovještaj budućnosti, a otvorene latice predstavljaju sadašnji trenutak, ali i trenutak prije nego što cvijet klone i polako se vrati u zemlju. Ikebana nas uči da savršenstvo vidimo u pupoljku, u tek otvorenom cvijetu, u rascvjetalom cvijetu, ali i u uvelom cvijetu i njegovom sjemenu, kao i u ostalim dijelovima cvijeta, peteljkama, stabljikama, listovima – kroz različita godišnja doba.“
Bezgranične kombinacije
Ikebana zadovoljava i ljudsku potrebu za stvaranjem i pruža uživanje u novim, bezgraničnim kombinacijama. Uz poštovanje određenih pravila, koja su učitelji ikebane stoljećima usavršavali promatrajući prirodu, razmatranje boja, linija, oblika i funkcije usmjerava ikebanista u konstrukciji cvjetne skulpture.
Rezultat su najrazličitije i neočekivane forme raznih veličina - od minimalističkog aranžmana napravljenog od jednog cvijeta do onog u kojemu se nalazi više vrsta cvjetova, grana i drugih prirodnih predmeta.
Mijaturni svemir u aranžmanu
Jedan takav aranžman, za koji je ponekad potrebno izdvojiti i više sati rada, prepun je simbolike, naglašava sensei Radanović Felberg:„Ikebana simbolizira harmonični, minijaturni svemir koji se sastoji od neba, zemlje i čovjeka, prikazanih u obliku glavnih grana u aranžmanu.
Tri glavne grane simboliziraju nebo, zemlju i čovjeka te tako prikazuju svemir u malome. Način na koji postavimo grane govori nešto o harmoniji između ova tri elementa. Ponekad je čovjek iznad svega, a ponekad ga uopće nema u aranžmanu, čime se šalje jasna poruka da priroda nastavlja živjeti i bez nas.“
Glavni elementi ikebane
Za razliku od tradicionalnog, zapadnjačkog aranžiranja buketa koji su, u svojoj suštini, masa cvijeća, pri čijem aranžiranju pazimo na odabir boja - i na tome se uglavnom zaustavljamo, u ikebani se promatra cijela biljka – uključujući stabljiku i lišće, ne samo cvjetove; promišlja se o linijama, a cvjetovi i biljni materijal postavljaju se asimetrično. Ovo su osnovni elementi na koje se ikebanisti fokusiraju:
Boje. Boje nose simboliku te postoje pravila kad se koja koristi. U novogodišnjim aranžmanima, na primjer, koristi se crvena jer označava sreću, dok se u aranžmanima za Festival djevojčica koristi ružičasta, koja simbolizira ženstvenost, plodnost i skromnost.
Linije i mase. Izgled linija i masu iz prirode treba replicirati u aranžmanu. Pod linijama se podrazumijevaju linije koje grane i stabljike cvijeća stvaraju protežući se prema suncu, a pod masom oblici nastali koncentriranjem listova, cvjetova i grana. Kako bi se predstavila suština pokreta, fokus može biti na jednoj osnovnoj liniji ili masi (ili njihovoj kombinaciji).
Asimetrija. Kao što priroda sama po sebi nije simetrična, ikebana reproducira tu dinamičnu asimetriju brojem glavnih grana, njihovim omjerom i položajem.
Prazan prostor. Osim biljnog materijala i posude u kojoj je ikebana izložena, bitna odlika aranžmana su i praznine - prostor koji nije ispunjen cvijećem i granama. Kad jedan dio aranžmana ne ispunimo cvijećem, bolje naglašavamo druge, cvjetne elemente.
Napravite svoju ikebanu
Učiteljica ikebane Tatjana Radanović Felberg u svojoj knjizi Ikebana – Put cvijeća opisuje osnovne tehnike ikebane kako bi se i sami čitatelji mogli okušati u izradi ove cvjetne poezije. Nemojte se bojati početničkih pogrešaka; možda vaša prva ikebana neće biti savršena, ali sjetite se da ni u prirodi nije sve savršeno, ali opet na svoj način jest.
Učite od prirode. Prije nego što počnete aranžirati svoju prvu ikebanu, koristite svaku priliku i promatrajte prirodu: način kako se uvijaju i u kojem se pravcu protežu grane, koje su boje listovi, kako izgleda peteljka, na koju se stranu okreće tučak cvijeta…
Odabir materijala. Početnicima se savjetuje korištenje čvrstih grana, kao što su grane grma crnog ribiza ili bora, a od cvijeća je najbolje odabrati ruže i gerbere, iz istog razloga - zato što imaju čvrste stabljike te ih je lakše zabadati u kenzan (vidi okvir Alat).
Omjer grana i cvijeća. Veličina aranžmana (mali, srednji i veliki) ovisi o proporciji s odabranom vazom, a svaki se od njih sastoji od tri glavne linije. Donosimo primjer omjera za mali aranžman. Prva glavna linija, shin, simbolizira nebo - njena je duljina zbroj visine i širine otvora vaze. Druga glavna linija, soe, simbolizira čovjeka - njena duljina iznosi tri četvrtine duljine prve glavne linije. Treća glavna linija, hikae, simbolizira zemlju - njena duljina iznosi tri četvrtine duljine druge linije. Za prvu i drugu glavnu liniju obično se koriste grane, a za treću cvijeće.
Rezanje grana i cvijeća. Grane se uvijek režu ukoso. Potom se uspravno zabodu u kenzan, pa se onda, prema potrebi, nagnu – na stranu suprotnu smjeru u kojem je odrezana. Cvijeće se reže ravno jer su cvjetne peteljke nježnije i potrebna im je veća dodirna površina kako bi se pričvrstile za podlogu.
Oblikovanje grana. Savijanjem grana i uklanjanjem listova, cvjetova i grančica kreiramo granu po svojoj želji i eliminiramo ono što nam smeta ili je uvenulo.
Postavljanje grana i cvijeća u kenzan u plitkoj vazi. Ukoso odrezane grane treba zabosti pod pravim kutom, pa ih tek potom saviti. Ako je grana teška, ravnoteža se može uspostaviti tako što će se kenzan „duplati“, tj. staviti jedan na vrh drugog. Veoma tanke grane treba obložiti nekim prirodnim ili umjetnim materijalom kako bi se lakše zabole u kenzan.
Postavljanje grana i cvijeća u visokoj vazi. U visokoj vazi, umjesto kenzana, kao potpora koriste se grane. Poželjno je početi izradom uspravne potpore. Deblju granu uspravno stavite u vazu i odrežite je tako da njen vrh bude tik ispod otvora vaze. Izvadite granu i razrežite njezin vrh na dva jednaka dijela – nekoliko centimetara. U taj rascjep stavite granu koju ćete aranžirati i koju ste prethodno razrezali na isti način.
Alat: Što vam je potrebno?
Za aranžiranje ikebane potrebna je neograničena kreativnost, koju svi posjedujemo, i nekoliko predmeta koje većina nas već ima u kući:
ŠKARE: Poslužiti mogu obične škare, kao i one vrtlarske, ali ako se odlučite profesionalnije baviti ikebanom, nabavite japanske škare hasami.
KENZAN: To je metalna ploča s gusto postavljenim šiljcima, koja izgledom podsjeća na ježa, a potrebna je za aranžiranje u plitkim posudama. Može se ponekad koristiti i cvjećarska spužva, ali ona ne omogućava toliko precizno postavljanje grana, a nije ni dobar ekološki odabir.
VAZE I POSUDE: Za ikebanu se mogu koristiti posude raznih oblika, veličina i materijala. Kad birate vazu, pazite da njezin oblik, boja i materijal budu u skladu s cvijećem i granama koje želite aranžirati. Za početak je najbolje ikebanu aranžirati u bijelim i crnim vazama kako biste bili sigurni da se vaza neće previše isticati u odnosu na aranžman.
Više o učiteljici ikebane Tatjani Radanović Felberg možete saznati na njezinom Instagram profilu @TatjanaFelberg i blogu putcvijeca.com