Origami je gimnastika za mozak

“Počnete li se baviti origamijem, otkrit ćete da je to odlična gimnastika za mozak, oko i ruku a i sjajno socijalno ljepilo – možete okupiti i zabaviti više generacija odjednom, razgovarati i s onima čiji jezik i kulturu ne poznajete. A možete i naći vlastiti umjetnički izraz, vlastitu poeziju u papiru“, rekla nam je Sanja koja je origami otkrila još u djetinjstvu.

“Kao dijete sam se igrala papirom i slagala jednostavne modele koje nisam zvala origami. Svijest o mudrosti slaganja papira došla je puno kasnije, s internetom. Nekoliko čudesnih fotografija origami skulptura potaklo me da potražim majstore origamija. Najbliže tome bila je svjetska izložba origami umjetnika u Salzburgu 2005. Toliko me se dojmila da sam neprestano pričala o origami umjetnosti i njenim mogućnostima. Otkrivala sam nove i nove svjetske i naše majstore istovremeno učeći i isprobavajući različite tehnike savijanja papira. Sav taj utjecaj sažela bih u jedno ime koje nas je sve inspiriralo: Akira Yoshizawa Sensei – japanski umjetnik koji je u origamiju vidio novu umjetnost“, ispričala je Sanja koja je tijekom svoje karijere izradila mnoštvo zahtjevnih figura od origamija. Na pitanje što je najteže što je ikada izradila Sanja odgovara:

Važnost papira

“Stalno si postavljam izazove, no to mi je najteže pitanje. Ono što je meni teško, drugom to ne mora biti. Teško je više mentalna barijera nego stvarna težina modela i problem prstiju. To je kao ne vjerovati u svoju sposobnost, a ipak uspjeti. U tom smislu bili su to Flasher Hat Jeremy Shafera i Violina Gen Hagiware, makar sam ih napravila više puta. Tu sam bila interpret. Od onog što sam smišljala bili su to naručeni radovi za Bruketu&Žinić&Grey i Arheološki muzej Zadar“.

Ako vas zanima izrada origamija, ne smijete zaboraviti na važnost papira, jer njegova je kvaliteta, kaže Sanja, presudna. 

“Izbor papira je presudan. Ne želite da vam pukne usred savijanja, niti da izgleda kao nešto trivijalno. Volim raditi s vlažnim težim akvarel papirom. Kad se osuši imate čvrstu skulpturu. Jedino ga morate čuvati od jakog svjetla. Kompleksnost modela određuje papir. Radimo li složeni model s puno slojeva, potreban je tanak i čvrst papir, gampi, kozo, washi ili hanji. Ako ih ne možete nabaviti, bit će dobar i natron papir u roli, papir za pečenje. Važno je obratiti pažnju na duljinu vlakana, što vidimo kad poderemo komadić. Papir s kratkim vlaknima brzo puca. Ovo vrijedi kad radite napredni origami. Ako vam je cilj zabaviti se – vrsta papira nije tako bitna.“

Za kraj Sanja je s nama podijelila kako izraditi cvijet japanske trešnje. Sve što vam treba za izradu ove atraktivne kreacije jest papir dimenzija 9,5 x 9,5 centimetara, malo strpljenja, dobre volje i kreativnosti.