Manja cijena, velika šteta
Znate li da izborom hrane koju stavljate na stol, ali i izborom odjeće koju nosite možete utjecati na život, pa čak i preživljavanje stanovnika zemalja Trećeg svijeta? Kako, zapitat ćete se. Tako da ne podržavate izrabljivanje kojemu je sklono globalističko tržište koje spušta cijenu rada i plaća sramotne nadnice radnicima diljem Azije, Afrike i Latinske Amerike, nedovoljne za pokrivanje cijene proizvodnje, a kamoli za njihovo prehranjivanje.
Dakako, kupujući te na muci izrađene proizvode platit ćete manju cijenu, no posljedice te računice na drugom su kraju svijeta goleme. One podržavaju siromaštvo, bolest, neobrazovanost i time nemogućnost stvaranja pristojnih uvjeta za život tamošnjih radnika, a sve radi golema profita u razvijenim zemljama. Ako mislite da vas se to ne tiče jer je možda riječ o velikom biznisu sirovinama, u krivu ste. Jer konačni proizvod namijenjen je vama, a on nije ništa drugo nego kava, čokolada, šećer, banane, pamuk...
Igramo li fer?
Većinom se i ne pitamo odakle dolazi sirovina za nezaobilaznu jutarnju nessicu ili omiljenu čokoladu. Pod podrijetlom obično mislimo na proizvođača. No i on sirovinu negdje mora kupiti, a kupuje ju često na drugoj strani globusa. Po kojim uvjetima, po kojoj cijeni, od koga, pitanja su koja si moramo postaviti želimo li živjeti u fer svijetu. Upravo ta pitanja postavlja i na njih odgovara Fairtrade. Riječ je o organizaciji koja se bori za poštene uvjete rada i proizvodnje u zemljama Trećeg svijeta.
Naime, zbog neimaštine mnoge su obitelji na polja slale i svoju djecu kako bi pridonijela oskudnom kućnom budžetu. Zbog toga mališani nisu pohađali školu, što je u konačnici rezultiralo još većom bijedom budući da bez naobrazbe nema ni napretka.
Ujedinjavanje malih uzgajivača u zadruge
Nizom svojih djelatnosti Fairtrade inzistira na tome da se takva praksa prekine. Zato minimalne nadnice nisu jedni uvjet. Još jedan je izravno poslovanje s marginaliziranim pojedincima i zajednicama koji su donedavno svoj urod mogli prodavati samo posrednicima za bijednu cijenu. Posrednici su onemogućavali proboj malih uzgajivača na tržište. Otkupom njihovih uroda po vrlo niskoj cijeni i potom monopolističkom prodajom proizvođačima u razvijenom svijetu, posrednici su seljake stavljali na sam rub preživljavanja.
Fairtrade je stoga potaknuo ujedinjavanje malih uzgajivača u zadruge kako bi svoje proizvode izravno mogli nuditi na razvijenom tržištu. U tome svoj interes imaju i velike kompanije jer plaćaju uzgajivača bez posredničke naknade. Ipak, da bi dobio pravo na Fairtrade oznaku za svoj proizvod, proizvođač mora učiniti nešto više za održivi razvoj, a to znači da na određeni način mora vratiti zajednici od koje je ionako jeftino uzeo.
To znači da se prema Fairtrade standardima proizvođači uključuju u kreditiranje marginaliziranih uzgajivača. Uz pomoć takvih kredita mnogi stanovnici u zabitima Afrike i Azije okrupnjavaju svoju zemlju, udružuju se, educiraju u vođenju poslovanja, kupuju strojeve te na taj način svojim urodom konkuriraju na svjetskom tržištu.
Kupnjom proizvoda s oznakom Fairtrade stvara se svojevrsno partnerstvo između kupaca u razvijenim zemljama i uzgajivača, kojima je to doista jedini izvor prihoda. Razvijanje svijesti da smo svi dio istog planeta i da jedino ravnotežom možemo osigurati opstanak, bez obzira na to gdje i u kojim uvjetima živimo, polučilo je mnogo uspjeha. Danas se 58 zemalja u razvoju koristi prednostima Fairtradea, a u desecima razvijenih zemalja kupuju se njihovi proizvodi.
Za mnoge proizvođače postalo je pitanje statusa kupovati Fairtrade sirovinu pa sve više proizvoda na policama trgovina ima zeleno-plavu oznaku prepoznatljivu diljem svijeta (neke zemlje poput SAD-a imaju i vlastite oznake povezane s njihovom podružnicom Fairtradea).
U Hrvatskoj ovih proizvoda još nema mnogo, no uvjerili smo se kako na policama supermarketa, ali i malih specijaliziranih trgovina za zdravu prehranu, ipak možete pronaći smeđi šećer, čokoladu, kakao i odjeću od pamuka s ovom oznakom. Među proizvođačima na našem tržištu u čijoj ponudi postoje proizvodi s oznakom Fairtrade su Nesscaffe, Timberland, Accessorize, M&Co, Marks&Spencer, Top&Shop, Lidl. No već u susjednoj Sloveniji možete pronaći i trgovinu specijaliziranu za Fairtrade proizvode (3Muhe u Ljubljani), a još zapadnije gotovo ispred svake police možete donijeti svjesni izbor – kupiti proizvode koji su nastali uz poštovanje ljudskih prava ili one nastale izrabljivanjem.
Pridonosite pravdi
Odlučite li se za proizvod s etiketom Fairtrade pridonosite pravdi. No istodobno tu su koristi i za vas. Ova organizacija zabranjuje uzgoj GMO proizvoda i potiče ekološki uzgoj, zbog čega je kupac siguran da dobiva prirodan proizvod. Za cijenu koju plaća, Fairtrade zahtijeva i određenu kvalitetu sirovine pa kupac može biti siguran da tijekom uzgoja zbog smanjena ulaganja nije nastao proizvod manje kvalitete.
Bolji život
No uz sve to, ne zaboravite da negdje nekome daleko pomažete da živi bolje. Iako se danas vode rasprave o tome kako veliki kupci i dalje izrabljuju radnike pod krinkom dobre namjere, budući da je minimalno utvrđena cijena sirovine, pa tako i nadnice, i dalje iznimno niska, Fairtrade ipak poboljšava život. Evo samo nekih primjera – u Kolumbiji su kooperanti Fairtradea spriječili da se 1600 hektara plodne površine pretvori u ilegalna polja maka i koke izborivši pravo da na nju zasade kavu.
U Papui Novoj Gvineji organizirani su medicinski timovi koji su prvi put u povijesti te zemlje poslani u daleke ruralne krajeve, gdje je upravo počela Fairtrade proizvodnja. U Guatemali postoje područja gdje djeca prvi put odlaze na fakultet uz pomoć Fairtrade stipendija... Primjera je sve više, kao i dobrobiti za sve u kupoprodajnom lancu. Stoga sljedeći put kad krenete u kupnju, potražite Fairtrade markicu.