Sve što radimo neprestano nam se vraća
I ja sam prije nekoliko godina pokušala oživjeti jednu svoju ideju, bolje rečeno, osobnu brigu o sudbini vode na Zemlji kao nezamjenjivog elementa prirode. Željela sam jednostavno približiti ovaj problem ljudskom srcu, potaknuti sve nas da zastanemo i promislimo koliko je za nas voda važna. Proces koji sam zamislila kretao se u prožimanju elemenata koji jedni druge nadopunjuju i štite stvarajući neku novu cjelinu. Zamislila sam prostor, uokviren prostor od otopljenog silicijskog pijeska, stakleni neobuzdani prostor koji postoji samo u mojoj mašti. U tom se prostoru, hermetičnom po dojmu, trebao ostvariti savršen sustav, sa svim onim elementima koji u netaknutoj prirodi tvore sklad.
Na ideju o idealnim oblicima malih amorfnih balona došla sam promatrajući sapunicu koja se pjeni. Pomislila sam kako bi bilo lijepo stvoriti posude, tako razvedene, prozirne i nepredvidive. Za takav se zadatak nametnuo samo jedan materijal – staklo. I to ne bilo kakvo staklo. Prozirnost laboratorijskog stakla, ma kakve ono debljine bilo, činila se idealnom jer su se napuhnute forme mogle oblikovati upravo onako kako sam zamislila. Čak sam u nekoliko dana napravila gomilu skica s najčudnijim oblicima, no najboljima su se pokazali oblici koji su po svojoj ideji oponašali sapunicu.
Dakle, rješenje mi je odmah bilo pred nosom. Sad je trebalo samo pronaći puhače stakla koji bi bili voljni ući u tako velik eksperiment, zaustaviti proizvodnju i posvetiti se jednoj ideji koja nije komercijalna već edukativna. Nakon niza uzaludnih poziva i mnogo odbijanja, kako u Hrvatskoj, tako i u inozemstvu, gubeći nadu da ću ikada realizirati ovaj projekt – napokon svjetlo na kraju tunela. Jedno sam jutro nazvala tvornicu Duran za puhanje laboratorijskog stakla u Puli i, začudo, ljudi su se oduševili idejom, a poslije mi javili i datum kada će samo za mene osigurati majstore puhače na sat vremena. Nisam mogla vjerovati, moja će ideja ipak zaživjeti.
Dolaskom u Pulu osjetila sam svu romantiku ovog teškog ali i prelijepog zanata. Kad je puhač u tišini pogledao moju skicu, odabrao lulu za puhanje, otišao do užarenog grotla i zahvatio crvenu staklenu masu, mislila sam da prisustvujem nekom srednjovjekovnom alkemijskom procesu u kojem sam ja tvorac ideje, a majstor veliki čarobnjak koji to sve privodi u stvarnost. Bilo je upravo nevjerojatno gledati kako se površina stakla rasteže, poprima najrazličitije oblike, hladi, a onda opet pod užarenom lampom zagrijava i napuhuje.
Izbor biljaka za nanovrtove
Izbor biljaka je naravno bio ograničen. Morala sam zadovoljiti neke kriterije. To su redom morale biti male vrste kako se unutar staklenih posuda ne bi razrasle i zagušile jedna drugu. Drugi je kriterij bio njihova potreba za vlagom. U staklenim posudama voda prolazi kroz zemlju, natapa korijen biljke pa opet isparava u zrak kondenzirajući se na staklenim stijenkama. S njih, kapajući poput kiše, opet ulazi u tlo i cijeli se proces ponavlja.
Dovoljno ih je zaliti svakih šest mjeseci
Ono što je najzanimljivije u ovakvom sustavu jest čuvanje dragocjene vode. Ako vam kažem da sam sada već tijekom pet godina stekla toliko iskustva da mogu reći kako je dovoljno ovakve vrtove zaliti tek svakih šest mjeseci, nećete mi vjerovati. No ja vjerujem da je to sustav koji će u budućnosti, kada voda bude luksuz, a ne nešto što se samo po sebi podrazumijeva, prevladati i biti tako čest kao današnje držanje biljaka u glinenim posudama.
Dugo sam sanjala tu jednostavnu ideju o zaštićenoj prirodi. Priča mi se uvijek ponovno vraćala, baš kao i spomenutom dizajneru s početka ovih redaka. No ja mogu sa sigurnošću zaključiti kako sam svoju ideju uobličila i potpuno ostvarila. Neka nanovrtovi budu dio našeg interijera i svakodnevne meditacije o jednostavnosti i veličanstvenosti prirode.