Marina Abramović svjetski je poznata umjetnica performansa za koju je ta vrsta umjetnosti mentalna i fizička konstrukcija koju izvođač izvodi pred publikom u točno određenom prostoru i vremenu - gdje započinje energetski dijalog između izvođača i publike. Za razliku od kazališta, kod performansa sve je u prisutnosti, bivanju u stvarnom vremenu. Tu ne postoje probe niti reprize jer trenutci u izvedbi jedinstveni su i neponovljivi.

"U kazalištu nož nije nož, a krv je samo kečap. U performansu krv je materijal, a žileti ili noževi su alati", slikovito opisuje svoje djelovanje.

U takvoj vrsti izvedbene umjetnosti njezino tijelo preuzima ulogu medija te postaje glavnim umjetničkim materijalom.

"Svi ljudi boje se najjednostavnijih stvari – bojimo se patnje, bojimo se boli, bojimo se smrtnosti. Ono što ja radim jest uprizorenje tih strahova ispred publike. Koristim vašu energiju i tom energijom guram svoje tijelo do krajnjih granica gdje se u konačnici oslobađam tih strahova. Ja sam vaše ogledalo. Ako to mogu učiniti za sebe, mogu to učiniti i za vas."

Biti umjetnik performansa zahtijeva mnogo psihičke te fizičke pripreme. Pokrenuta vlastitim iskustvom, Marina Abramović osmislila je i razvila vježbe koje joj pomažu u razvijanju usredotočenosti, prisutnosti te prikupljanju snage.

U međuvremenu, svoje je vježbe podijelila s publikom i predstavila ih u nadi da će koristiti svima koji se osjećaju preopterećeno i izgubljeno u današnjem užurbanom svijetu.

Abramović Metoda sastoji se od četiri vježbe koje nas vraćaju u sadašnji trenutak: ispijanje vode, zbrajanje riže, sporo hodanje i uzajamno promatranje.

Pozivamo vas da ih isprobate!

ISPIJANJE VODE

"Ispijanje vode postalo nam je usputna i automatska radnja. Pijemo je dok slušamo, u razgovoru ili tijekom rada za računalom. U tim trenutcima uopće nismo svjesni svog ispijanja vode. Svrha ove vježbe jest pokušaj koncentracije i bivanja u sadašnjem trenutku."

Upute:

  • Cijelom rukom primite i podignite čašu vode.
  • Čekajte i promatrajte vodu, osjetite u rukama hladnoću čaše, svježinu vode.
  • Zatvorite oči i polaganim kretnjama prinesite čašu vode ustima, osjetite kako se tekućina pomiče.
  • Polako uzmite prvi gutljaj, osjetite tekućinu u ustima, okus i miris vode, kako voda ulazi u tijelo i hrani svaku stanicu vašeg bića.
  • Spustite čašu i ponavljajte cijeli postupak.

"Ova vježba trebala bi trajati minimalno 15 minuta, a maksimalno sat vremena. Ponavljajte vježbu više puta tijekom dana."

ZBRAJANJE RIŽE

"Za ovu vježbu potrebni su vam riža, crna leća, papir i olovka. Prije nego što prijeđete na zbrajanje, morate donijeti najvažniju odluku – koliko toga ćete izbrojiti. Zbrajanje velike hrpe može potrajati satima i ako niste spremni zbrajati toliku količinu riže i leće, odvojite manji dio. Kada donesete odluku, više nema povratka ni odustajanja. Ako ne možete zbrojiti onu količinu koju ste unaprijed odredili, tada nećete moći provesti ni preostale odluke koje ste donijeli u životu."

Upute:

  • Pomiješajte rižu i leću u jednu hrpu koristeći se pritom objema rukama.
  • Odvajajte leću od riže i brojite.
  • Brojite ih u grupama po 10 i zapisujte na papiru sve dok ne izbrojite svako zrno.

"U početku je zbrajanje riže zabavno, ali ubrzo vam dosadi. Postajete nervozniji, brže dišete i gubite strpljenje. To je najvažniji dio koji morate svladati, morate poštovati odluku koju ste donijeli, obećanje samome sebi. Nakon toga opet ćete se primiriti i počet ćete lakše disati, opustit ćete se. Kada svladate zbrajanje riže, tada možete svladati i život."

SPORO HODANJE

"Živimo u svijetu gdje se sve odvija brzo, uz mobitele, računala, satove i ostalu tehnologiju. Zato jednom tjedno, jednom dnevno ili barem jednom mjesečno odite u prirodu i angažirajte se u sporom hodanju."

Upute:

  • Hodajte što je sporije moguće, pomičite se što je sporije moguće.
  • Razmišljajte o vlastitim pokretima: podizanju, rastezanju, dodirivanju, kretanju.

"Ne razmišljajte o tome kuda idete, niti kamo želite stići. Neka hodanje bude vaša jedina konstanta."

UZAJAMNO PROMATRANJE

"Kažu da su oči ogledalo duše, što sam i dokazala da je istina tijekom svog performansa The Artist is Present. Sjedila sam na stolici dok je ispred mene bila prazna stolica i bilo tko iz publike mogao je sjesti i promatrati me te ostati koliko god je htio."

Upute:

  • Sjednite na udobnu stolicu, ali nemojte se nasloniti, sjedite uspravno.
  • Zatvorite oči i duboko udahnite nekoliko puta.
  • Otvorite oči i fokusirajte se na oči osobe ispred sebe; fokus neka bude na dijelu između očiju, tako ćete vidjeti oba oka u isto vrijeme.
  • Angažirajte se u međusobnom promatranju.
  • Trudite se što manje micati.
  • Što manje trepćite.
  • Dišite što je sporije moguće.

"Gledala sam te ljude koji su došli i sjeli ispred mene, koji su morali čekati satima i satima da dođu do te pozicije i napokon su stigli. Što se tada dogodilo? Bili su promatrani od drugih ljudi, fotografirani, snimani kamerom, promatrala sam ih i ja. Nisu imali gdje pobjeći osim u vlastitu nutrinu. I to je učinilo razliku. Tu je bilo toliko boli i osamljenosti, toliko nevjerojatnih stvari koje vidiš kada pogledaš u nečije oči. Jer, u uzajamnom promatranju s potpunim strancem, onom gdje nisi izmijenio nijednu riječ, sve se dogodilo."