Smatra li tko da ga zapostavljamo?
Louise je nastavnica i poput većine svojih kolega bavi se općom dobrobiti, društvenim i emocionalnim razvojem svojih učenika, koliko i njihovim uspjehom u školi.
Donedavno je djeci najpopularniji sat bio klassens time – sat razredne zajednice, koji se održavao jedanput tjedno i tijekom kojega su nastavnik i djeca raspravljali o svakojakim problemima.
Uz to, djeca su naizmjence donosila kolače i poslastice i zajedno uživala u njima, a raspravljali su o ovakvim ili sličnim temama: Je li bilo vršnjačkog zlostavljanja u proteklome tjednu? Koja će se igra na ploči kupiti za razred sad kad smo uštedjeli dovoljno novca? Smatra li tko da ga zapostavljamo?
Poduka empatije i grupni rad
Mišljenja sam da je jedna od najvećih pogrešaka počinjenih u Danskoj u skorije vrijeme zapravo školska reforma, kojom se ukinuo spomenuti sat razredne zajednice. Od stalnog tjednog termina najednom ga se „integriralo“ u druge predmete, jednostavnije rečeno – ukinulo.
Ipak, danski obrazovni sustav i dalje prioritet daje poduci empatije, a djeca često rade u skupinama – osim što se moraju naučiti skupnom radu kako bi jednoga dana mogla odrađivati svoj posao, pritom ujedno usvajaju društvene vještine i uče se vrijednosti suradnje.
„Sagledavamo koherentni djetetov razvoj – u školskom, društvenom i emocionalnom smislu. Matematika i prirodoslovlje su važni, ali ujedno je važno razviti empatiju, razumjeti kako biti dobar prijatelj i shvatiti kako raditi s drugima“, objašnjava Louise.
Iako je danski obrazovni sustav daleko od savršenstva, ipak smatram da bismo mogli preslikati nekoliko njegovih elemenata. Jedno je biti fokusiran na empatiju i suradnju, ali je jednako važno znati da uspjeh ne mora biti igra „dobitka-gubitka“. Samo zato što vi dobivate, ne znači da ja moram izgubiti!
Povjerenje ključno za bilancu tvrtke
Obrazovni sustavi koji rangiraju svoje učenike zapravo ih poučavaju da je uspjeh upravo takva igra: ako vam ide, time druge zakidate za priliku. No, sreća ne funkcionira na taj način.
Štoviše, sreća je jedino što se ne umanjuje kad se dijeli. U Danskoj se učenici, dakle, ne rangiraju niti dobivaju formalne ocjene sve do osmoga razreda. Umjesto toga, tijekom godine nastavnici i roditelji razgovaraju o djetetovu obrazovnom, društvenom i emocionalnom razvoju.
Učenje timskom radu, društvenim vještinama, suradnji, empatiji i pouzdanosti ne mora se događati na štetu akademskih vještina. Isto tako, možda bismo trebali poučiti poslodavce da je povjerenje korisno za konačnu bilancu tvrtke.