"U redu je griješiti, iz grešaka učimo. U redu je da nam netko ukaže na pogreške jer zahvaljujući tome možemo postati bolji. Ono što nije u redu je osuđivati sebe. Kriticizam se pojavljuje u tri oblika. Postoji vrlo destruktivna, negativna kritika, zatim konstruktivna kritika i najgori tip – kritiziranje samoga sebe. Prema tome postoje i tri načina suočavanja s kritikama", kaže Marisa Peer.

Samokritika

"Samokritika je onaj glasić u glavi koji nam govori: "Ti to ne možeš učiniti", "Sve ćeš upropastiti", "Nikad nećeš uspjeti", "To ti ne ide dobro". Promijenite taj glasić u glas navijačice, roditelja, učitelja koji misle da ste najbolji na svijetu: "Da! Ti to možeš!", "Ti si super", "U ovome si briljantna", "Ovo ti sjajno ide". Da ste dijete koje sudjeluje u utrci, željeli biste čuti svoje roditelje kako vam govore "Naprijed! Super si! Izvanredan si!"

Da radite na nekom školskom zadatku, htjeli biste čuti svog učitelja ili roditelja kako vam govori: "Ti si vrlo pametna", "Odlično ti ide pisanje", "Vrlo si vješt". Odnosite se prema sebi kao roditelj pun ljubavi, učitelj, navijač koji vam govori da vi možete uspjeti i da je to lako. Pročitali ste knjigu, znate odgovore, učili ste. Tako prestajete biti svoj najgori kritičar. Preokrenite stvari. Ako si uvijek govorite "Ja uvijek sve zabrljam", počnite si govoriti "Ja uvijek sve napravim kako treba". Misao "Uvijek zaboravljam stvari" zamijenite s "Ja imam sjajno pamćenje".

Destruktivna kritika

Kad vam netko drugi kaže: "Ne znam zašto si se prijavio za govor, bio si toliko drven da je to uvreda za drvo", morate odabrati ne dopustiti takvoj kritici da dopre do vas. Kritični ljudi najgore kritike upućuju sebi samima. Oni odražavaju da su vrlo nesretni sa samima sobom. Kad vam takva osoba kaže: "Onaj govor koji si održala je bio grozan", recite "Hvala ti, to mi je bilo prvi put, prilika za učenje. Uživala sam u tome i bit ću sve bolja i bolja". Nemojte se braniti ni opravdavati.

Konstruktivna kritika

Kada vam šef kaže: "Ti si stvarno dobar u tome što radiš, ali ne znaš s ljudima" ili "Odlično ti ide prodaja ali loš si u prezentiranju", potražite u tome kompliment i odlučite postati bolji. Svi poslovni ljudi žele povratnu informaciju jer iz toga postaju bolji. Stoga kad vam šef uputi konstruktivnu kritiku, ne branite se već iz toga izvucite pouku i izrastite u bolju verziju sebe. Napoleon je rekao "Čovjek koji nikad nije pogriješio, nikad ništa drugo neće postići".

U redu je griješiti jer iz njih učite. U redu je da vam netko ukaže na pogreške jer iz njih rastete. Jedino što nije u redu je osuđivati sebe. Također nije u redu stalno ponavljati istu grešku. Ali ako iz nje nešto naučite i postanete bolji, vi ste poboljšali svoje obrazovanje i kvalitetu onoga što vi jeste", poručuje Marisa Peer.