Zabune i nesporazumi često su rezultat loše komunikacije. Da biste u svakodnevnom životu bolje prenijeli informacije te bolje razumjeli prijatelje, djecu i partnere, ali i shvatili što je vašim klijentima, podređenima ili šefovima potrebno, trebate postati bolji govornik, ali i bolji slušatelj. S tim se vještinama ne rađamo, ali ih možemo naučiti. Ovo su neki od trikova Charlotte Watts, britanske autorice knjige The De-Stress Effect, o tome kako komunicirati opušteno i uspješno:
1. Govorite polako
Kada smo pod stresom, u panici ili uzbuđeni, imamo tendenciju ubrzati govor i povisiti ton glasa. Nama ovlada reakcija „bori se ili bježi” kada organizam izlučuje tvari zbog kojih postajemo prilično alertni i spremni za akciju, što pojačava pištanje glasa. Tada zvučimo kao da smo izgubili kontrolu te ne možemo zvučati uvjerljivo i teško nam se može vjerovati, ma što god govorili.
A katkada su to trenuci kada upravo trebamo da nas se uistinu čuje i razumije. Kako bi vaše riječi naišle na plodno tlo, potrebno je prvo svjesno usporiti disanje. To će automatski pratiti i vaš govor. Duboko udahnite i izdahnite nekoliko puta, osjećajući kako pritisak popušta. Polako govorite dubljim glasom (poput nekadašnje američke glumice Lauren Bacall) i cijeli vaš živčani sustav osjetit će da je sve u redu, a vi ćete mirno i staloženo moći priopćiti što god želite.
2. Slušajte više, govorite manje
Kada se komunikacija sastoji samo od osoba koje jedva čekaju svoj red da progovore, vrlo je mala vjerojatnost da itko od sudionika razgovora uistinu bude saslušan. Ako u razgovoru samo želimo reći svoje mišljenje, to znači da smo već pretpostavili što će sugovornik reći ili smo njegove riječi odbacili kao nešto nevažno. Biste li vi voljeli da se tako prema vama odnose?
Iako u napetim i stresnim situacijama to može biti teško, potrudite se dopustiti drugima da govore, a za to vrijeme aktivno ih i pažljivo slušajte. Posve je prirodno da naše misli pritom povremeno odlutaju. Dovoljno je da svjesno vratimo pažnju na sugovornika i posvetimo mu vrijeme koje zaslužuje. Vjerojatno ćemo jednako dobiti zauzvrat, a to je ono što želimo.
3. Ne nudite rješenja
Ovo će biti teško onima koji vole imati kontrolu i biti vođe. Često se dogodi da, kada nekoga slušamo, razmišljamo kakvo mu rješenje ponuditi umjesto da ga pozorno slušamo. Razmislite, koliko ste puta dok ste pričali o nekom svom problemu ili opisivali neku situaciju zapravo željeli čuti nečije mišljenje?!
Uglavnom samo želimo naglas ispričati što nas muči, želimo osjetiti suosjećanje i biti saslušani. Uključite se u konverzaciju postavljanjem pitanja, posebno o tome kako se osoba osjeća da biste joj, prema potrebi, mogli pomoći, ali se suzdržite od davanja komentara i rješenja. Ako mu bude potrebno vaše mišljenje, vaš će ga sugovornik sigurno zatražiti.