Zašto činimo ono što činimo? Mnogi od nas misle da svoje odluke donose racionalno, no zapravo često to činimo reagirajući na vanjske podražaje i sa željom da se uklopimo. Kad nešto vidimo, čujemo ili osjetimo, to u našem podsvjesnom izaziva emocije, a one pokreću određene efekte, odnosno obrasce ponašanja. Međutim, ako znamo koji obrasci određuju naše ponašanje, možemo njime ovladati. Osim toga, ova spoznaja nam omogućava da razumijemo ponašanje i drugih ljudi. Evo osnovnih:

Efekt stada
Što sve radite samo zato što «svi» to rade? Koliko često ste nešto učinili samo zato što ste vidjeli od drugih? Ponašanje ljudi oko nas vrlo je važan faktor orijentacije za naše ponašanje, a ima dva lica. Ponekad nam može spasiti život, recimo onda kad je važno pobjeći pred opasnošću. A ponekad nas vodi ravno u propast. Efekt stada je poput navigacijskog sustava. Ako nas ne odvede kamo želimo ići, treba ga provjeriti ili jednostavno isključiti.

Efekt relativiteta
Je li sto kuna preskupo za bocu vina? Mislite da jest dok na polici ne vidite iste vrste vina drugih vinarija koje stoje 70 i 150 kuna. Odjednom pomislite kako je ta cijena zapravo umjerena. I tako posegnete za «zlatnom sredinom». Efekt relativiteta zavodi nas jer gubimo osjećaj za pravu mjeru. Zato svaku odluku treba promatrati izolirano. Usporedite cijenu s nečim drugim – primjerice, koliko morate raditi za taj novac. Što sve možete kupiti za isti iznos?

Efekt obvezivanja
Gotovo svi žele biti dosljedni, pa tako i djeluju. Zato se često držimo svojih odluka i onda kad shvatimo da su pogrešne. Efekt obvezivanja daje našem životu pravac. Također nas čini podložnim za održavanje privida i (samo)prijevaru: provjeravajte redovito jesu li vaše odluke dobre i korigirajte pravac ako je potrebno.

Efekt 'Kako ti meni, tako ja tebi'
Kako reagirate kad vas u restoranu konobar ljubazno pozdravi i poželi vam dobar tek: u pravilu mu se odužimo većom napojnicom. Jer kad nam netko učini nešto dobro, imamo osjećaj da smo mu dužni. Kako prekinuti takvu praksu? Smatrajte pažnju onime što ona u stvari jest – dobrovoljni poklon. Uzvratite ako hoćete, ali dobrovoljno, a ne zato što se osjećate dužni.

Efekt nestašice
Zašto su biseri tako vrijedni? U čemu je vrijednost limitiranih serija? Što je nešto rjeđe (ili se tako čini), to se skuplje prodaje. Upozorenja «ograničena količina» djeluju tako da nam se ponuda čini vrednijom. Strah da ćemo propustiti šansu nagoni nas da reagiramo prije negoli provjerimo treba li nam to što kupujemo. Zato se zapitajte: Je li ponuda stvarno atraktivna? Može li se nestašica umjetno kreirati?

Halo efekt
Zašto imamo dojam da su ljudi koji nose naočale pametni? Zašto atraktivnim ljudima vjerujemo više nego ostalima? Razlog je halo efekt zbog kojega donosimo zaključke o nepoznatim osobinama na osnovi poznatih. Često se događa da kad smo zadovoljni jednim proizvodom neke kompanije, mislimo da su i drugi njihovi proizvodi dobri. Ne kupujte bez provjere i ne oslanjajte se na ukupni dojam.