Kontrola, ali jasna poruka

Kad nas netko uzruja, lako je planuti, no tako situacija eskalira i ništa se ne rješava. Coach Bernadette Logue daje savjete za mirnu i učinkovitu komunikaciju kojom će se izbjeći dolijevanje ulja na vatru. Pritom podsjeća da u komunikaciji važnu ulogu imaju govor tijela, izraz lica, ton govora, općenito energija kojom osoba zrači te da ih se često percipira više nego same riječi koje su izgovorene. Stoga ako neverbalna komunikacija "vrišti" uzrujanošću, frustriranošću i gnjevom, sugovornik može zauzeti defenzivan stav ili se potpuno isključiti iz razgovora.

No to ne znači da ne možete iskazati kako ste uzrujani. Objasnite kako se osjećate, da ste ljutiti – ali bez pokazivanja ljutnje. Ostanete li mirni, zadržat ćete kontrolu nad onim što želite reći i poruka će biti jasna. Planete li, možda ćete osjetiti olakšanje, no ono će biti trenutačno, dok će se negativna energija nastavljati nakupljati – i uzrujavati vas.  

Kako se osjećate?

Za miran i adekvatan odgovor katkada treba i nešto vremena te razmišljanja kako bi vam i samima bilo jasno što – i zašto – želite reći. Najprije zapišite što se doista dogodilo, samo činjenice, jednostavnim riječima (npr. "Dogodilo se __________", "___ je rekao ________"). Potom zapišite svoju interpretaciju tih činjenica – i zamijetite koja ste im značenja dodali, koje ste pretpostavke, pretjerivanja, pa i cijele nove priče iskonstruirali.

Sljedeći je korak da se zapitate kako se doista osjećate zbog onoga što je ta osoba učinila ili rekla (ako vam je tako lakše, to učinite zaklopljenih očiju). Kad se razmakne prvi sloj, najčešće bijes i frustracija, otkrivaju se dublji osjećaji koji zapravo izazivaju uznemirenost – osjećaj nepoštovanja, nerazumijevanja, izoliranosti, tuge…

Za trenutak se stavite u poziciju osobe koja vas je uznemirila. Upitajte se što se događa s njom zbog čega je možda učinila to što vas je uzrujalo. Tu nije stvar u tome da opravdanje njeno ponašanje, nego da ga razumijete. A razumijevanje omogućuje empatiju.

Rješenje ili izravnavanje računa?

Upitajte se potom zašto točno imate potrebu komunicirati s tom osobom, koja je svrha i što time nastojite postići. Želite li doista riješiti tu stvar da svi možete krenuti dalje? Ili zapravo želite "izravnati račune", dokazati nekome da je u krivu – što će dodatno otežati situaciju.

Unutarnji se mir ne postiže tako da se nekoga povrijedi, nego svjesnom odlukom o usredotočivanju na rješavanje situacije. Zato odaberite samo jednu ili dvije stvari koje su vam najvažnije – možda toj osobi želite reći mnoge stvari, no obično je samo njih nekoliko ključno. Zapišite ih kako ih ne biste smetnuli s uma kad razgovor krene.