Račun života

Nakon četrdesete godine, kad je, prema vlastitim riječima, napravila “račun života”, odrekavši se svega što je do tada postigla, uključujući profesionalnu karijeru novinara, Jasenka je izgubila sve i dobila sve; skupne internacionalne izložbe redale su se jedna za drugom u USA, Rusiji, Švicarskoj, Grčkoj, Španjolskoj, Italiji, Izraelu, Poljskoj i Argentini, a samostalno je izlagala u Hrvatskoj.

Na Olimpijadi vizualnih umjetnosti u Ateni, koja je tekla paralelno s Olimpijskim sportskim igrama, predstavljala je našu državu svojim radom "Ahavah - Ljubav" kao Ambasador kulture Republike Hrvatske. Izabrana je na međunarodnom natječaju žiriranom od Goethe instituta u konkurenciji od četiri i pol tisuće svjetskih umjetnika.

Zabrana prenošenja do 40. godine

“Nije lako promijeniti život na ovakav način”, kaže Jasenka, “to zahtijeva svjesno pridržavanje svih pravila, etičkih i moralnih, borbu za istinu, suosjećanje prema svima. Bit će jasnije ako kažem da se zabrana prenošenja do broja 40 odnosi na broj biblijskih godina provedenih u pustinji i trenutak u kojem je Mojsije ugledao Obećanu zemlju ili Isusovih 40 dana iskušenja u pustinji.

Čovjek se mora suprostaviti svim iskušenjima i iz pustinje izaći čist da bi mogao živjeti novi život. Tu ne postoji praštanje, ne postoji otkup. Zato ne žurite, ne pripisujte si zasluge, titule i imena. Jer ako ste monoteist, ako vjerujete u jednog Boga, onda je sve On, pa ne postoji dolazak i odlazak, približavanje Bogu ili stapanje s Njim. Ne postoji odvojenost i hijerarhija. Vi ne idete k Bogu, nego ste Jedno.

To je način na koji kabalist gleda svijet, ali se mora izražavati dualno kako bi ga se razumjelo. Ja sam vječni postolar koji šiva cipele spajajući gornje s donjim i donje s gornjim. Odsijavam stara znanja u korist svih.”

Kabala - mistika koja pobija prostor i vrijeme

Drugi čovjek u nama i mi u njemu

Tema Jedno i Sve može se naći u gotovo svim Jasenkinim radovima, prikazana na različite načine kroz kabalistička učenja i izražena kroz različite umjetničke medije. Recimo, u svojim je instalacijama koristeći ogledala pokazala kako Jedno i Sve funkcionira na razini jedinstvene duše Adama Kadmona, prvog čovjeka stvorenog Njemu nalik, u kojoj su sve naše duše. Iz ogledala vas gledaju ljudi, a interakcija nastaje kad se pogledate u ogledalo i vidite drugog čovjeka u sebi i sebe u njemu.

Zadnjih godina radi ciklus slika na platnu kombiniranom tehnikom, temeljenom na  srednjevjekovnom kabalističkom tekstu “Četvorica koja su ušla u Pardes (i jedan koji je izašao)”. Da bi nam prenijela to što je naumila, ona stječe iskustva putujući i doživljavajući svijet u njegovom iskonu kroz stare ljudske zajednice; Maasaie u Africi, Indijance Amazone, Indijsko nomadsko pleme Lamani, ostatke žitelja Uskršnjeg otoka, Galapagosa.

Ne svetite se, ne budite malodušni. Sve je u redu

“Što je zajednica izoliranija, to su veće šanse da vidim i osjetim njenu istinsku bit u Raju koji smo izgubili. Sve što se prenosi mora biti oživotvoreno. Da, to je kao ogledalo. Činite zlo i zlom će vam se vratiti. Činite dobro i dobrim će vam se vratiti. I ne čudite se što ste dobri, a događa vam se loše, jer ako nosite bijelu košulju čistoće, za nju se mrlja uvijek zalijepi.

To je samo površina i ne ugrožava vaše istinsko biće. Ne svetite se, ne budite zbog toga malodušni. Sve je u redu. U njegovu redu nama nespoznatljivom, ali djelujućem. I nikada, baš nikada ne ograničavajte Boga samim sobom. To je najveći i jedini grijeh koji možete počiniti.”

Jasenka Vukelić priprema samostalnu izložbu krajem godine u galeriji Cekao, Pučko otvoreno učilište Zagreb, gdje ćete moći i uživo pogledati njene začudne i nesvakidašnje radove.

Rekli su o Jasenki

“Jasenka Vukelić želi snažno djelovati na čovjeka, dovesti ga u stanje kontemplacije i spoznaje skrivene biti. Njene slike tako postaju snažnim psihičkim motivatorom na putu spoznaje.”

Nada Vrkljan-Križić, povjesničarka umjetnosti

“Uloga zrcala nije samo da odražava neku sliku. Kad duša postane savršeno zrcalo, ona sudjeluje u slici i tim sudjelovanjem doživljava preobrazbu. Jasenka je svojim začudnim radovima pokazala put za takvu preobrazbu, rušeći barijeru između vanjskog i unutrašnjeg svijeta, onog što se zrcali i onog koji odražava. Ona svojim zrcalima nudi osvještenje od čovjekove iluzije o zasebnom, neovisnom postojanju i vraća nas uzroku izgnanstva iz božanskih vrtova.”

Anita Zlomislić, povjesničarka umjetnosti

“Jasenkine slike ukazuju na potrebu zajedništva i rasta, ali kroz probijanje kodova materijalnog, nagomilanog egoizma današnjice. Jer, ponekad nam se čini da smo se uspješno “odlijepili” u visoke duhovne razine od materijalnog svijeta, no to je tek iluzija našeg ega. Kad počnemo osjećati druge ljude oko sebe jedino kroz ljubav, počet ćemo se približavati osjećaju Pardesa.”

Iva Körbler, povjesničarka umjetnosti

Profimedia/Shutterstock Umjetnost kabale zahtjevna je filozofska disciplina primanja i predavanja onog što je spoznato dugogodišnjim učenjem, meditacijom, kontemplacijom i vizijama. Prema strogim pravilima starih kabalista ili tumača Petoknjižja, kabala se smije predavati samo nakon navršene četrdesete godine života, jer je upravo duhovna i životna zrelost preduvjet da se pogleda u Pardes (Rajski vrt) i preda ono što se spoznalo. Tako Jasenka Vukelić predaje kroz svoje slike, instalacije i fotografije već sedamanest godina – onima koji su u stanju primiti