Čuvali su tradiciju usmenim putem

Klasični etnolozi i antropolozi možda ne bi bili u potpunosti zadovoljni mojim zapažanjima i iskustvom, s opaskom da moja istraživanja ne obuhvaćaju dovoljno bogat etnološki i kulturološki materijal, no moram naglasiti da meni osobno to nije ni bio cilj. Nisu me toliko zanimali obredi, kostimi i ritualni predmeti, koji doista znaju biti jako lijepi i dostizati vrhunac umjetničkog i narodnog umijeća izrade, već me je više zanimalo unutarnje iskustvo šamana dok se nalazi u stanju transa.

Osim toga, u vrijeme progona šamana i budističkih lama za režima Sovjetskog Saveza, bilo je zabranjeno korištenje bubnjeva, zvona i ostale parafernalije, uključujući vršenje obreda, tako da su burjatski šamani sačuvali svoju tradiciju usmenim putem, tj. trenirali su psihotehnike isključivo u tajnosti, koncentrirajući se na mentalne procese u sebi. Vanjski obredi ionako predstavljaju samo simbolične i folklorne elemente zapravo mnogo važnijeg unutarnjeg procesa.

Pustiti u sebe duha pretka

Fenomen i stanje transa šamana vrlo je teško, vjerojatno čak i nemoguće opisati. Kod Burjata ne mogu svi šamani ući u trans (burjat. ongon orulha – "pustiti u sebe duha-ongona"). Prema njihovoj tradiciji, stanje transa šamana je vrsta medijumizma, točnije, radi se o kanaliziranju duhova predaka-šamana koji u obliku vodiča (burjat. ongon) "rade" kroz šamana, predviđaju događaje, liječe, itd. Šaman se pri tome javlja samo instrumentom više sile, što potvrđuje da ova vrsta duhovnog iskustva predstavlja čisti channeling.

Znanstvenici oko navedenog pitanja imaju velike sporove, počevši od kritike kulturnog povjesničara Mircea Eliade, koji tvrdi da je šaman samo ona vrsta čarobnjaka i iscjelitelja koji je sposoban ući u stanje ekstaze/transa, dok drugi smatraju da je svaki vrač šaman, bez obzira na to ima li sposobnost doživljavanja mističnog iskustva ili ne.

Trans ili ne?

Ni burjatski šamani ne mogu svi ući u trans, ali bez obzira na to, mogu i dalje predviđati događaje i liječiti, ovisno o svojoj snazi, sposobnostima, itd.

Ekstatična stanja mogu se predstavljati na razne načine, što je najčešće kulturološki određeno. Također, postoji više vrsta i razina samog transa, tako da šaman može ući u trans izvodeći cijelu predstavu, praćenu plesom, poskakivanjem, trčanjem i ostalom mimikom, no može se samo tresti ili mirno poljuljkivati u ritmu udaraca i melodije napjeva, a u nekim slučajevima može s klijentima normalno razgovarati, kao da se ništa ne događa, a ipak se nalaziti u stanju izmijenjene svijesti.

Bijeli i crni burjatski šamani

Kada sam drugi put došla k šamanima, odlučila sam otići na tretman. Moram priznati, nisam se baš najbolje osjećala jer mi je boravak u stranoj zemlji predstavljao velik šok (što znaju samo oni koji su dulje vrijeme živjeli u inozemstvu).

Budući da je burjatski šamanizam lamaiziran, tj. sadrži elemente budizma (mahajanskog i vajrajanskog), burjatski šamani dijele se na bijele i crne. Bijeli šamani su nešto slično budističkim lamama, u obredu recitiraju tekstove na tibetskom jeziku uz poznatu mantru "Om mani badme (padme) hum", zajedno sa svojim staroburjatskim i staromongolskim napjevima. Vajrajanski lame, koji prakticiraju tantru, dosta su slični burjatskim crnim šamanima, naravno, ne u ritualnim predmetima, nego u psihotehnici.

Mene je tog puta zapao bijeli šaman i jako sam se obradovala kad sam čula poznate tibetanske mantre, budući da sam indolog i već dugo vježbam jogu.

Znala sam da neću nikada umrijeti

I odjednom, počela sam se sve više tresti, kao da imam napadaj epilepsije, a u zatiljku sam osjetila snažan grč i bol. Trešnja i bol postajali su sve snažniji i odjednom... osjetila sam kao da mi se doslovno nekoliko centimetara iznad glave otvara "energetski" krug, kao otvor ili prolaz te kao da se neki snažni mlaz energije spustio odozgora s glave u predio oko srca. Čim je ta sila dostigla srčani centar, osjetila sam da su mi se formirala dva energetska krila kao da sam ptica i počela sam "izlijetati" izvan tijela kroz taj otvor ili čakru na vrhu glave.

Kad sam "izašla", nisam vidjela ljude oko sebe, već čisto, bijelo, beskrajno svjetlo, poput električne struje, prostranstvo kojemu nije bilo kraja. U tom trenutku imala sam osjećaj kao da ne dišem te kao da su se udah i izdah spojili u jedno.

Nisam imala određenu predodžbu o tome tko sam kao osoba i kako se zovem, ali znala sam da postojim, znala sam da sam živa, možda još i življa nego dok sam bila u tijelu, znala sam da sam to "ja", da sam besmrtna i da neću nikada umrijeti. A čak ako bih u tom trenutku zaista i umrla, bilo bi mi je svejedno.

Beskrajno blaženstvo

Ono što sam doživjela bio je osjećaj beskrajnog blaženstva: to je bilo ono što sam čekala čitav svoj život... Ne znam koliko je sve trajalo, sjećam se samo da su me šamani "vratili" i da su me malo zanimljivo gledali, ali mi nisu ništa rekli.

Mogu samo reći da bih nakon toga, svaki put kada bi neki od šamana ulazio u trans, to automatski osjetila u obliku naleta energije, a što je još zanimljivije, osjetila sam to kasnije i kod muslimanskih derviša, tibetskih budista i indijskih jogina, kada bi oni ulazili u stanje meditacije ili bi recitirali mantre.

Mistična iskustva su moguća

Ne mogu reći da sam nakon toga postala prosvjetljena osoba koja je uvijek sretna i nema više nikakvih problema. Sve je isto kao i prije, samo nemam više onaj osjećaj da mi nešto u životu nedostaje, da nešto još trebam postići.

Također, ne smatram da je navedeni fenomen vezan samo uz šamanizam, sigurna sam da i ostale religije imaju mistična iskustva, koja izvana možda drugačije izgledaju, ali iznutra dijele neke opće karakteristike. Imam osjećaj da sve to više ovisi o individualnom trudu čovjeka, njegovim vlastitim sposobnostima i željom za transformacijom. Meni osobno je ovo iskustvo donijelo ispunjenje i dokaz da su mistična iskustva zaista moguća.

Damir Žižić, Nikola Kuprešanin & Jerko Bakotin (Trans-Azija 2007) Burjati su mongolski narod koji živi u području Bajkalskog jezera, u republici Burjatija koja pripada Ruskoj Federaciji. "Iako sam tamo otputovala ponajprije kao znanstveni istraživač, nakon što sam dobila stipendiju za postdiplomski studij iz kulturologije, burjatske običaje i njihov šamanizam nisam proučavala samo s kulturološke strane, nego sam nasreću, imala mogućnost i praktično u njima sudjelovati", kaže Ratka Relić i vodi vas u svijet Burjata