Zašto kritiziranje tako odbija ljude?
Kritiziranje i prigovaranje stvara stajalište koje autor Eric Berne naziva "Ja sam OK; ti nisi Ok." Nitko ne želi biti onaj koji nije OK. Stoga većina ljudi ima potrebu odbiti informaciju koja dolazi s naljepnicom "nisi ok".
Zbog toksične žaoke koja dolazi s "ti nisi OK", većina ljudi se primanje prigovora i kritika sviđa jednako koliko i odlazak zubaru ili ispiranje rana čistim alkoholom. Primit će ih ako baš moraju i u najboljem slučaju odoljeti porivu da se brane od odaslane poruke te je primiti kao koristan podatak o sebi.
No, postoji način da se pošalje poruka o pogreškama druge osobe, koji znatno bolje funkcionira. Zove se – povratna informacija.
Evo primjera kako se mogu imati na umu tehnički detalji kada želite dati povratnu informaciju umjesto kritike.
1. Kritiziranje se žali; povratna informacija objašnjava.
Umjesto "Opet si danas zakasnio na ručak!" objasnite u čemu je poteškoća: "Restoran se brzo napuni oko podneva i neće nam dati stol ako se ne pojavimo zajedno u isto vrijeme."
2. Povratna informacija može se omekšati izjavom tipa "kada ti"...
"Kad si ti zakasnio na naš dogovor za ručak u podne, stvorila se velika gužva u restoranu, duže smo čekali hranu pa sam na kraju zakasnila na posao."
3. Iznesite svoje osjećaje i brige
U privatnoj (za razliku od poslovne) situacije, usredotočite se na informaciju o tome kako se vi osjećate, što mislite i kako ona utječe na vas.
Ja-izjave, koje mogu ići zajedno s "kada ti" izjavama, naglašavaju vaše stajalište. Tada je povratna informacija o tome kako se osjećate, a ne o osobi čije ponašanje je bilo problematično.
"Osjećam se nelagodno kad kasniš na naš dogovoreni ručak u podne jer mi šef prigovara ako se ne vratim na posao za sat vremena. Može i obrnutim redoslijedom "Kada ti.... ja se osjećam nelagodno."
4. Prijateljski ton
Izostavite osuđujući, kritičan i nervozan ton glasa. Umjesto toga objasnite. I povratnu informaciju začinite pozitivom.
"Uživam razgovarati s tobom kad nam se rasporedi tako poklope da se uspijemo naći na ručku."
5. Usmjerite se na rješenja
Povratna informacija naglašava kako učiniti nešto bolje, umjesto da ističe ono što je bilo krivo. Uočavanje što vi sami možete učiniti drugačije da bi poboljšali situaciju, posebno je djelotvorno.
"Idući put kad se dogovorimo za ručak, nazvat ću ranije i rezervirati stol. Ako stignem prva, naručit ću za oboje tako da imamo više vremena za jelo i druženje. I možda se možemo naći u 11:45 umjesto u 12."
Izvor: www.psychologytoday.com