Pomoć na putu duhovnog ostvarenja
Od pamtivijeka čovjek teži sreći, blaženstvu i prosvjetljenju, a to zapravo znači dubokom intimnom kontaktu sa samim sobom. Čezne za ostvarenjem sebe kao božanskog bića duboko povezanog s Egzistencijom, Bogom, Univerzumom...
Na Istoku, posebice u Indiji, mudri, prosvijetljeni učitelji i majstori već su prije nekoliko tisuća godina tražili načine kojima bi pomogli čovjeku na putu duhovnog ostvarenja. To su činili iz duboke ljubavi i sućuti prema tražiocima koji su posrtali u tami nesvjesnosti. Stoga su prije više od pet tisuća godina u Indiji sakupljeni zapisi nepoznatih učitelja u kojima su učenicima otkrivene i darovane razne tehnike meditacije. Te su im tehnike bile glavni alati na putu prema svjesnosti...
Intimni dijalog između Šive i Devi
Dragocjeni zapisi o meditacijskim tehnikama koje su prije pet tisuća godina osmislili indijski učitelji nazvani su Vigyan Bhairav Tantra (Tehnike prelaženja s onu stranu svijesti), a riječ tantra u ovom nazivu znači: tehnika. Ukupno je u zapisima navedeno 112 meditacijskih tehnika.
Tolike međusobno različite tehnike osmišljene su iz istinske brige i sućuti učitelja prema učenicima – raznolike su kako bi najrazličitiji tipovi ljudi među njima pronašli onu ili one koje će im najbolje odgovarati.
Ali meditacijske tehnike u Vigyan Bhairav Tantri smještene su u vrlo poetski okvir – one su zapravo dio intimnog dijaloga između boga Šive i njegove ljubavne partnerice Devi.
Devi, sjedeći u Šivinu zagrljaju, postavlja svom voljenom mužu važna egzistencijalna pitanja, a Šiva joj ne daje odgovore, nego je nakon svakog njezinog pitanja poučava određenoj tehnici meditacije kako bi Devi, iskušavajući meditacije, vlastitim iskustvom došla do odgovora.
Ljubavan i poučan, pun povjerenja i predavanja
Zapisi o tehnikama sastoje se od vrlo sažetih i kratkih uputa, tzv. sutra, koje nas upućuju kako da izvršavamo određenu tehniku, određen zadatak koji će nas neizravno dovesti do oslobođenja, jer se blaženstvu, sreći i prosvjetljenju može, smatrali su drevni učitelji, prići samo neizravno. U Vigyan Bhairav Tantri vrlo je znakovit ljubavni odnos između Šive i Devi. Taj je odnos više od ljubavnog muško-ženskog odnosa, to je metafora odnosa između Učitelja i učenika.
U davna vremena smatralo se da tražilac na svom putu traženja treba naći nekoga tko će ga voditi, tko će mu ukazivati na ispravan put, nekoga tko duboko poznaje učenika i njegove prepreke, a to je Učitelj. Ako se učenik može u potpunosti predati svom Učitelju, a predavanje je najviši stupanj ljubavi, tada će moći lakše i brže svladati sve prepreke na koje nailazi na putu traženja. Stoga je dijalog Šive i Devi ljubavan i poučan, pun povjerenja i predavanja, upravo onakav kakav treba biti između učenika i Učitelja.
Tehnike disanja, opuštanja tijela, centriranja pažnje, stop-tehnike
U Vigyan Bhairav Tantri vidljivo je da su prosvijetljeni majstori pronalazili vrlo raznolike pristupe kako bi svim tražiocima omogućili da dođu u stanje meditacije – među navedenih 112 tehnika nalaze se razne tehnike disanja, opuštanja tijela, centriranja pažnje, stop-tehnike, tehnike gledanjem, korištenjem zvuka, pokretima tijela...
Suvremeni indijski prosvijetljeni mistik Osho u svojim govorima i predavanjima o Vigyan Bhairav Tantri, skupljenima u djelo Book of Secrets (Knjiga tajni), kaže:
„Ovo su najstarije, najdrevnije tehnike. No možemo ih nazvati i najnovijima jer im ništa ne treba nadodati. One su uzele u obzir sve mogućnosti, sve načine čišćenja uma, transcendiranja uma. Ni jedna jedina metoda ne treba se dodati ovim 112 tehnikama meditacije. One su stare kao planine i čini se da su vječne jer su svježe kao kapi rose na suncu. One predstavljaju cijelu znanost o transformaciji uma.“
Učenje tantre
Tantra je u početku označavala samo tehniku, metodu. No tijekom sljedećih stoljeća ona je postala duhovno učenje koje je poučavalo slobodu od svih umskih konstrukcija, slobodu od svih struktura. Prema učenju tantre, svijet ne treba dijeliti na više i niže, na dobro i loše.
Tantra je veliko „da“ životu kao cjelini, stoga u ovom duhovnom učenju ne postoje stroga pravila ili principi kao u jogi, ne postoje prihvatljivi ili neprihvatljivi obrasci ponašanja. Tantra poučava da se do duhovnih doživljaja dolazi bez napora, kroz opuštenost i prirodnost.
Orgazam s Egzistencijom
Jedan od najpoznatijih tantričkih učitelja Tilopa napisao je pjesmu o tantričkom doživljaju prosvjetljenja – mahamudri. Mahamudra je vrhunski ekstatičan doživljaj stapanja pojedinca s Cjelinom, to je orgazam s Egzistencijom.
U tom poetskom djelu Tilopa, među ostalim, naglašava:
„Praznina ne treba oslonca,
Mahamudra počiva ni na čemu.
Bez napora,
ostajući opušten i prirodan,
čovjek može raskinuti ropstvo,
doživjeti oslobođenje.“
Indijski mistik Osho, u svojim govorima tumači Tilopine riječi:
„Joga kaže: učini napor, a tantra kaže: ne čini nikakav napor. (...) Međutim, cijelo vas društvo uči da si namećete ovo ili ono: budite dobri, budite moralni, budite ovo ili ono... Tantra je potpuno izvan društva, izvan kulture ili civilizacije. Ona kaže da ćete, ako ste previše kultivirani, izgubiti sve što je prirodno i bit ćete poput mehaničke naprave.
Stoga nemojte forsirati strukture oko sebe – živite trenutak po trenutak, živite s budnošću. (...) Zašto ljudi pokušavaju izgraditi strukture oko sebe? Zato da im ne treba budnost, da im ne treba svjesnost. Ako oko sebe nemate unaprijed stvorene navike i unaprijed zadane osobine, morate biti vrlo svjesni. Morate svakog trenutka donositi odluke jer ih nemate unaprijed zadanima. Što god se pojavi, morate biti otvoreni i donositi odluku u trenutku. Za to morate, naravno, biti vrlo svjesni. (...) Tilopa ne kaže: budite moralni. Tilopa kaže: budite prirodni. (...)
Ostanite prirodni, opušteni, ali svjesni, promatrajući sve što se događa, ne potiskujući ništa. Ako ste ljuti, budite ljuti i promatrajte. Malo-pomalo, vidjet ćete da mnoge stvari jednostavno nestaju, više se ne događaju – a vi u to niste uložili nikakav napor. Nemojte ništa pokušavati uništiti, negirati, odbaciti – samo prihvaćajte i promatrajte. (...) Nakon nekog vremena ljutnja će postati jednostavno glupa. Ne radi se o tome da je ona loša ili grešna, promatranjem ćete uvidjeti da je jednostavno budalasta i ona će tada prirodno otpasti...“
Tantra nas, kroz meditaciju i opuštenost, nosi prema unutra, k našem najintimnijem obitavalištu za koje tantrički učitelji kažu da je jedino istinsko mjesto potpunog odmora.
Obrati pažnju na početnu vatru i izbjegni žeravicu na kraju
Među 112 tehnika meditacije u Vigyan Bhairav Tantri postoje tri tehnike koje su povezane sa seksualnim odnosom između muškarca i žene. Naime, drevni su mudri učitelji ustanovili da je u dubokom seksualnom sjedinjenju lakše meditirati nego u bilo kojem drugom stanju uma jer seksualni čin vodi k prirodnoj, biološkoj ekstazi u kojoj čovjek prirodno gubi svoje granice i stapa se s drugim u tjelesnom sjedinjenju koje na trenutak postaje duhovno iskustvo jer u njemu čovjekov ego nestaje.
Uputu za tantrički ljubavni odnos donosi 48. sutra iz Vigyan Bhairav Tantre:
„Na početku seksualnog sjedinjenja obrati pažnju na početnu vatru i nastavljajući tako izbjegni žeravicu na kraju.“
Odnos u kojemu nije cilj doći do vrhunca
Dugogodišnja voditeljica tantričkih radionica za parove (ali i samce) Diana Richardson, autorica nekoliko bestselera o tantričkom pristupu ljubavnom odnosu, u svojoj knjizi The Heart of Tantric Sex (Srce tantričkog seksa) objašnjava svoje viđenje razlike između uobičajenog i tantričkog seksualnog odnosa.
„Tendencija ciljnoj orijentaciji (orgazmu) postoji već stoljećima i zapravo potiskuje našu seksualnu energiju. Mi smo postali puni strahova, nesigurnosti, napetosti i pritisaka povezanih s orgazmom i seksualnim odnosom tako da smo sebi zapravo oduzeli užitak i ljepotu. (...) Mnogo fizičkih i emocionalnih napetosti povezanih s našim lošim iskustvima, uvjerenjima ili predrasudama o seksu učinili su naša tijela tvrdima i neosjetljivima.
Seks sve češće postaje mehaničko djelovanje i reproduktivna funkcija, a potpuno je zaboravljena mogućnost bivanja u seksualnom činu. Sve više znamo kako činiti, raditi, voditi ljubav, a sve manje kako biti u ljubavi.“
Ples energija među partnerima
Richardson u svojim knjigama o tantričkom pristupu odnosu između muškarca i žene govori o ljepoti bivanja u tjelesnom odnosu u kojemu nije cilj doći do vrhunca (zapravo se orgazam izbjegava).
Tjelesni odnos postaje meditativan, što znači da partneri promatraju sve što se u njima događa tijekom odnosa i bivaju potpuno prisutni i ne žure da odnos što prije završi vrhuncem. Na taj način, umjesto usmjeravanja pažnje na što brže ostvarenje orgazma, usmjeravaju svoju pažnju na sve što se događa, na ples energija među njima.
Odgađajući i čak potpuno izbjegavajući orgazam, partneri energiju koja je pokrenuta tjelesnim odnosom, umjesto da se oslobodi i izađe iz tijela kroz spolni orgazam, zadržavaju unutar tijela. Seksualna se energija na taj način, umjesto da izađe kroz prvu čakru, počinje uspinjati i buditi više čakre u tijelu. Seksualni odnos tako potiče duhovni razvoj partnera.
Moguća i zdravstvena poboljšanja
Zanimljivo je da ljudi, prakticirajući tantru, mogu doživjeti i zdravstvena poboljšanja jer probuđena energija koja bi u običnom seksualnom odnosu izašla iz tijela, ostaje u njemu te dolazi do mjesta koja treba iscijeliti i ozdravljuje ih.
Iako se danas često poistovjećuje s meditativnim pristupom ljubavnom odnosu između muškarca i žene i u tom smislu može pružiti mnoga zanimljiva iskustva, tantra nas svojim pristupom životu prvenstveno uči prisutnosti i bivanju, opuštenosti u sadašnjem trenutku, a to je u današnjem užurbanom svijetu naš dragocjen podsjetnik da što češće budemo umjesto da neprestano nešto radimo ili, još gore, obavljamo.