Ono što nam je potrebno i što želimo
Pročitala sam danas na jednom portalu članak Moć marketinga i zarada na zabludama i složila se s jednom činjenicom iznesenom u tekstu: manipulacija je danas svugdje prisutna. Zapravo, možemo li izdvojiti išta u životu, ijedan odnos kojim ne manipuliramo, barem u nekoj mjeri? Zato ću odgovoriti na dva pitanja: što je zapravo svrha marketinga i kolika je u svemu naša osobna odgovornost?
Kao što je jedan od najpoznatijih teoretičara marketinga P. Kotler rekao, svrha marketinga je da putem stvaranja, ponude i razmjene proizvoda pojedinci i grupe dobiju ono što im je potrebno ili što žele. Iz toga proizlazi jasan stav da je ideja marketinga zadovoljiti potrebe pojedinca ili skupine. Danas je tržište zasićeno proizvodima i sve je veći izazov nametnuti se i razlikovati od drugih. Da biste plasirali proizvod na tržište, morate poznavati psihologiju tržišta, odnosno pojedinca. Njegove mane i vrline, žudnje i očekivanja.
Što nadomještamo kupnjom proizvoda koji nam ne trebaju?
No ima li to sve smisla ako mi nemamo želja? Bi li tržište bilo zasićeno raznim proizvodima da ne postoji potreba za njima? I na kraju, što zapravo nadomještamo kupovanjem proizvoda koji nam možda ne trebaju? Iza tog se krije pravo pitanje: Jesmo li svjesni svoje odgovornosti u tome?
Čovjek je umno, emotivno i duhovno biće i svi aspekti života utječu na naše odluke. Obrazovanje formalno ili neformalno, osjećaji koje izražavamo ili potiskujemo, uvjerenja koja nas snaže ili slabe. Sva iskustva koja nosimo oblikuju nas same i naš život. Život je lepeza svjesnih ili nesvjesnih odabira. Svjesni smo da sami biramo i odlučujemo, ali ipak tako lako upiremo prstom u to da je netko drugi kriv. To je lakše, jednostavnije i brže. I možemo odmah dalje.
Prihvatimo li odgovornost, morat ćemo zaroniti dublje u sebe i otkvačiti se od obrazaca koji nas definiraju. A otkvačimo li se od toga da moramo nešto imati da bismo bili bolji, ljepši ili pametniji, onda nama više nitko ne može manipulirati. Manipulacija je moguća samo onda kada nečega nismo svjesni. A svjesnost o sebi je nešto što dođe prirodnim slijedom kada je put koji odaberemo odgovornost.
Želim, trebam ili slijedim trendove?
Duboko u sebi vjerujem, a iz iskustva znam da klijentima većina agencija pristupa iz namjere da opravda njihovo povjerenje. Ne možete opravdati povjerenje ako pritom radite tako da narušavate imidž struke. Svako je kreativno rješenje stvoreno u namjeri da pronađe put do kupca, a da pritom ne vrijeđa i omalovažava njegovo postojanje.
Onaj dio nas koji se buni protiv nametanja pravila i prkosi trendovima može nam biti dobar saveznik da se odvojimo od površnosti i da proizvode koje kupujemo zaista kupujemo iz potrebe. Ako to ne činimo, za to ne bismo smjeli okrivljavati marketing ni agencije. Zapravo, krivnja je općenito pogrešna riječ. Odgovornost je ključ. Vrata koja ćete njom otključati donose vam svjesnost o vlastitom izboru i spoznaju kako je uživancija kupiti pravu stvar u pravom trenutku zato što to trebamo i još k tome biti svjestan da smo kampanju za novi super telefon uvažili u onoj mjeri u kojoj je odgovorila na naša pitanja: Želim, trebam ili slijedim trendove? Pa ako je i ovo posljednje naš svjestan odabir koji nas zaista ispunjava, onda je u redu.
I gdje je tu onda manipulacija?