Kad se dijete udari, kažemo mu: „Poljubit ću da ti brže prođe“. Ali kada ga naučimo da odmah poslije udarca stavi ruku na bolno mjesto i samo sebi kaže: „Prošlo, prošlo...“, osim da brine o sebi, učimo ga i duhovnosti. Vrijeme koje ćete izabrati da dijete uputite u spoznavanje sebe ovisi upravo o vama. Ne možete uraniti, ali ako zakasnite, ono će tek kao odrasla osoba, odnosno, s velikim zakašnjenjem, učiti osnove duhovnosti koje uključuju i to da sebi olakša stresne situacije, opušta se, razumije principe i zakone svog okruženja, i što je najvažnije, da voli i prihvaća sebe.

24 minute razlike

Transcendentalna meditacija (TM) jednostavna je mentalna tehnika za psihičko i fizičko opuštanje te pokretanje unutrašnjih potencijala. Lako se uči, svi je brzo prihvaćaju bez obzira na spol, uzrast, stupanj obrazovanja ili inteligenciju, a smatra se da je mogu prakticirati i  djeca već od četvrte godine. TM je uvedena u osnovne škole širom svijeta, a prednosti su se pokazale gotovo istovremeno, prije svega, u poboljšanju školskih ocjena, povećanoj komunikaciji među djecom kao načinu rješavanja sukoba (do tada su se sukobi uglavnom rješavali nasilno).

Za ove statistički značajne rezultate bilo je dovoljno prakticiranje transcendentalne meditacije 12 minuta prije početka i 12 minuta po završetku nastave. Ove 24 minute učinile su veliku razliku i u životima djece poslije, jer im je navika meditiranja postala trajno sredstvo za snižavanje krvnog tlaka, smanjenje anksioznosti, oslobađanje od stresa, bijesa i uznemirenosti.

Joga

Vježbe joge aktiviraju sve mišiće u tijelu, što doprinosi općem poboljšanju zdravstvenog stanja organizma. Osim što potiče pravilno disanje, kod djece poboljšava koncentraciju i umanjuje tremu. Zahvaljujući tome što je joga jedna od rijetkih fizičkih aktivnosti koja nema natjecateljski karakter, primijećeno je da se kod djece razvija empatija i tolerancija. Kao sastavni dio programa joga se može naći već u predškolskim ustanovama širom Europe. U SAD-u uveliko ispituju povezanost joge s akademskim postignućima (primjer Kalifornijskog državnog fakulteta) i potvrđuju značajno veće samopoštovanje onih studenata koji prakticiraju jogu u odnosu na one koji je ne primjenjuju.

Joga smijeha promovira grupni smijeh, naizgled, bez razloga, tj. bez potrebe za humorom ili šalama, jer je dokazano da nas smijanje čini bolje raspoloženima, čak i kada je forsirano. Sastoji se od serije jednostavnih vježbi kojima se kisik dovodi u krv i druge organe, što doprinosi, među ostalim, i lučenju hormona sreće, endorfina. Joga smijeha uvedena je u brojne školske programe širom Indije, Amerike i Australije, a osim očekivanih rezultata kao što su bolje raspoloženje i bolji opći školski uspjeh (zbog smanjenog stresa i veće opuštenosti), zanimljivo je da su ovo jedini satovi s kojih učenici ne bježe.

Kada će naše školstvo prihvatiti neke od ovih dokazanih koristi i uvrstiti ih u naš obrazovni sustav? No, nemojte čekati na druge, sami uvedite duhovnu praksu u djetetov život.

Smirivanje igrom

Njegujte umirujuće aktivnosti (crtanje, modeliranje...) jer to omogućava funkcioniranje moždanih valova na nižem nivou, što odrasle osobe postižu molitvom, meditacijom...

Osobni primjer

Pokažite vlastitim primjerom da se zadovoljstvo životom nalazi i u malim stvarima jer tako djetetu prenosite poruku da je uživanje u životu i stvar njegova izbora.
Zahvalnost. Kada se često zahvaljujete, svakodnevno, na malim sitnicama koje vam uljepšavaju dan, vaše će se riječi utisnuti u djetetovu podsvijest, postat će nešto što se podrazumijeva, ukorijenit će se i u njegov način promatranja svijeta.

Duhovni zakoni

Upoznajte dijete s duhovnim zakonima. Koristite riječi primjerene njegovu uzrastu. Na primjer, u predškolskom uzrastu, kad vas dijete poljubi, vi se nasmiješite. Objasnite mu da je njegov poljubac kao rezultat izazvao vaš osmijeh. Izbjegavajte riječ „posljedica“ jer u našem jeziku često ima negativnu konotaciju.

Duhovna hrana

Ponudite djetetu duhovnu hranu da biste mu otvorili vrata njemu nepoznatog svijeta. To mogu biti knjige ili filmovi koji njeguju određene vrijednosti ili boravak u blizini ljudi koji misle na neki svoj, neuobičajen način. Samo prisustvo u njihovoj blizini djetetu je poticajno i dragocjeno jer sve što razbija ustaljene stereotipe potaknut će ga na nov način razmišljanja.

Na primjer, ako njegovi baka i djed imaju stav da su zahvalni što su u poznim godinama, jer to znači da iza sebe imaju brojna iskustva – dijete će na starost gledati drugačijim očima. Kod odraslih se ovi procesi promjena načina razmišljanja događaju sporije pa otvorenost dječjeg uma treba ne samo iskoristiti u procesu odrastanja nego je i zadržati kao trajan način razmišljanja.

Relaksacija

Pravilno disanje je osnova opuštanja. U dobi od 4 ili 5 godina dovoljno je da dijete drži dlan na svom trbuhu i pokušava pratiti zrak unutar tijela na putu od udaha do izdaha. U još ranijoj dobi možete ga naučiti da na nekoliko sekundi čvrsto stegne (zategne) svoju nogu ili ruku, a zatim ih opusti. Usmjeravanje pažnje na svaki dio tijela na samo nekoliko sekundi, a potom i njihovo opuštanje, ubrzo će rezultirati opuštanjem cijelog tijela.

Mentalne tehnike

Ako poznajete određene mentalne tehnike, upoznajte s njima i svoje dijete, već u predškolskoj dobi ili u nižim razredima osnovne škole. Na primjer, u nižim razredima osnovne škole s djetetom možete razgovarati o strategijama postavljanja ciljeva (zapisivanje cilja, podjela na manje korake, određivanje datuma, svakodnevni rad na postizanju...). Ili, ako ste vješti u osmišljavanju afirmacija i poznajete njihova pravila (na primjer, 3P: pozitivne riječi, prvo lice jednine, sadašnjost), potaknite dijete da i ono primjenjuje rečenice kojima će samo sebe ohrabrivati, opuštati ili osnaživati.

U početku to činite zajedno dok te riječi ne postanu sastavni dio djetetova načina razmišljanja. Ipak, vrlo je važno da ste vješti i uspješni u ovim tehnikama. Naime, ako niste dovoljno upućeni, usmjeravanjem djeteta možete izazvati protuučinak koji se ne može spriječiti vašim najboljim namjerama.

Vizualizacija

Prije spavanja, lezite pokraj djeteta i zajedno zamišljajte neki smirujući pejzaž. Predložite mu da zažmiri i zamisli da se nalazi na nekom lijepom mjestu (u šumi, na plaži...). Potom neka u svoju zamišljenu sliku unese što više detalja: boje, mirise, zvukove, pjev ptica, cvijeće... Recite mu da je to mjesto u koje se može skloniti kad god poželi – dovoljno je da zatvori oči i ponovo ga zamisli.

Učenje duhovnosti zaista jest učenje sposobnosti da se i zatvorenim očima vidi „otvorena“ srca. Djeca su po svojoj prirodi otvorena i radoznala, a u ranom uzrastu potpuno su pod vašim utjecajem pa su zato najbolji učenici koje ćete na tom putu ikada imati. Sjetite se stare izreke: „Najbolje vrijeme da posadite drvo bilo je jučer. Drugo najbolje vrijeme je danas.“ Zato iskoristite priliku i počnite s ovim učenjem odmah jer tako ćete djetetu pomoći zauvijek.