Montessori vrtići i škole posebno uvažavaju djetetovu potrebu za slobodom. Djeca u ovakvim vrtićima i školama na početku dana sami odabiru čime će se baviti, primjerice, crtanjem, čitanjem, rješavanjem matematičkih zadataka ili likovnom umjetnošću i društvenim igrama, čime zapravo preuzimaju odgovornost za svoje učenje.
Ovisno o svojim potrebama i sklonostima, posvećuju se individualnom radu na nekom projektu koji ih zanima ili radu u paru ili maloj grupi s učiteljicama. Poslije, tijekom dana, svi sudjeluju i u zajedničkim aktivnostima poput sporta, plesa, dramske grupe, pjevanja i sviranja, učenja jezika. Svaki školski dan sastavljen je od svih tih aktivnosti, u različitom omjeru.
Od lakšeg prema težem
„Svaka učionica ima pripremljene materijale za učenje, od knjiga do, primjerice, pribora za modeliranje i crtanje. Materijali su izloženi na policama po načelu postupnosti – od lakšeg ka težem, od općeg prema posebnom. Tako organizirani materijali daju djeci slobodu izbora i potiču ih na samostalno istraživanje. Pomno su osmišljeni da vode djecu, korak po korak, do rješenja“, naglašava Sandra Pokos i daje primjer jednog vrtićkog projekta.
„Projekt Morski svijet učiteljice Marine Egić obuhvaća raznolike aktivnosti i ciljeve, od posjeta ribarnici, proučavanja enciklopedija, crtanja, izrade predmeta povezanih s morem. Sve ove aktivnosti pridonose stjecanju znanja o moru i morskom svijetu, ali i razvijanju fine motorike, koordinacije i preciznosti pokreta, percepcije te bogaćenju rječnika“, opisuje.
Mlađi uče od starijih
U Montessori vrtićima i školama moguće je da u jednom razredu budu djeca različite dobi jer iskustvo pokazuje da mlađa djeca rado uče od starije, a starija djeca utvrđuju znanje, usavršavaju vještine i povećavaju kompetencije pomažući mlađima. To ih istovremeno uči i timskom radu te razvija empatiju, uspješnu komunikaciju i zajedništvo. I roditelji su iznimno angažirani i prisutni u vrtiću, što djeci daje posebnu sigurnost i poticaj.
„Iznimno nam je važno da u dječjem radu prevladava unutrašnja motivacija i da djeca uče jer ih nešto zanima, odnosno žele istraživati određenu temu ili materiju“, objašnjava Pokos ističući da je to prvi korak da se mališani razviju u sretne i ispunjene mlade ljude.