Dokazano je jedno, radi se drugo

Znanstvenik Sam Glucksberg u svom je istraživanju utvrdio da same novčane nagrade nisu dovoljne za povećanje produktivnosti zaposlenika. Ti vanjski motivatori mnogo su slabiji nego što se misli. Nažalost, iako su poznati, rezultati tog, kao i nebrojenih drugih istraživanja u zadnjih 30-ak godina s istim ishodom u poslovnoj se praksi ignoriraju.

Između onoga što je znanost dokazala i onoga što se primjenjuje u menadžerskoj praksi postoji velika nepodudarnost. Vjerojatno zato što današnji menadžeri još uvijek ne znaju točno kako da u praksi primijene nove znanstvene spoznaje. Nemaju adekvatna znanja, metode i sistem koji podržava te spoznaje, već se koriste lako dostupnim, ali zastarjelim znanjima iz prošlog stoljeća.

Mrkva i batina nisu dovoljno dobri za 21. stoljeće

Metoda "mrkve i batine" primjenjiva je eventualno za iznimno jednostavne mehaničke radnje i poslove, ali za konceptualne i kreativne zadatke apsolutno ne. U današnje vrijeme jednostavni mehanički poslovi uglavnom su "izvezeni" i rade se u Kini, Indiji ili ih obavljaju naša računala, pa su kreativni zadaci za koje je zadužena desna strana mozga mnogo važniji.

Profesori s američkog Instituta MIT dokazali su u istraživanju da su nagrade adekvatne samo kad je riječ o mehaničkim radnjama. Međutim, kada se radi o kognitivnim sposobnostima, rangirani financijski poticaji (bonusi) bili su čak kontraproduktivni. Veće nagrade visokim menadžerima doveli su do lošije produktivnosti u kognitivnim i kreativnim aktivnostima u cijelom svijetu. Jasno je stoga da je već danas nužno da se na visokim menadžerskim razinama, u edukaciji, kao i u istraživačkim djelatnostima usvoji nov pristup upravljanja.

Svrha, autonomija i razvoj

Istražujući iznimno uspješne današnje tvrtke, pokazalo se da su ultraproduktivnom zaposleniku 21. stoljeća potrebni prije svega plemenita svrha, autonomija i mogućnost neprestanog rasta i razvoja. Ljudi trebaju biti dobro i pošteno plaćeni, ali osim toga nužno je da imaju osjećaj svrsishodnosti i autonomiju u svom radu, kao i priliku da svakodnevno postaju bolji te da se razvijaju i kao stručnjaci i kao osobe. 

Google daje slobodu zaposlenicima da 20 posto plaćenog radnog vremena rade što im je volja. Neke druge danas veoma uspješne kompanije nemaju radno vrijeme, zaposlenici mogu raditi kada god i gdje god žele dok god je posao napravljen kvalitetno i na vrijeme. Pokazalo se da u takvom radnom okruženju raste zadovoljstvo zaposlenih i njihova produktivnost.

Inženjering svijesti

Kompanije koje žele uspjeh u 21. stoljeću trebaju lidere koji su sposobni na zaposlenike prenijeti snažan osjećaj svrhe, pružiti im mogućnost za konstantno učenje i razvoj te im dati autonomiju. To je lako reći, no kako to izvesti?

Slijedite filozofiju da pomognete zaposlenicima i klijentima da rastu, razvijaju se i postanu najbolja verzija sebe. To je proces inženjeringa svijesti koji im omogućava da vide sebe kao iznimne osobe, da maksimalno iskoriste svoj potencijal i unesu ga u organizaciju. U tome mogu pomoći znanja i metode iz NLP-a i ostalih tehnika osobnog razvoja te iskustva mladih uspješnih kompanija širom svijeta. 

4 jednostavne ideje

Isprobajte nekoliko jednostavnih ideja koje mogu biti veliko osvježenje u timu i podići razinu produktivnosti i zadovoljstva.

Zahvalnost: Pokazalo se da sreća generira uspjeh i da su ljudi koji su pozitivni znatno produktivniji od napetih. Zato je važno da imate efikasne metode dovođenja tima u dobro stanje duha. S namjerom kreirajte poletnu atmosferu u timu i za to koristite sastanke, sasvim suprotno od uobičajenog menadžerskog pristupa. Započnite sastanak tako da svatko kaže na čemu je danas zahvalan i da navede tri stvari vezane uz posao, a može i nešto iz privatnog života. Važno je da vi kao nadređeni započnete i pokrenete ostale u tom pravcu.

Fenomenalnost: Isprobajte kako djeluje "izvještaj o fenomenalnosti”. Dakle, pružite priliku svakom članu tima da kaže što je fenomenalno učinio od prošlog sastanka do danas. Taj je izvještaj savršen alat za podržavanje kolega u tome da razviju maksimalni potencijal. Unosi stvaralačku energiju u tim, koja pokreće ljude da daju sve od sebe i stvara platformu da njihov rad bude primijećen i poštovan. 

Mala pažnja: Svaki tjedan organizirajte mali znak pažnje za suradnike; potreban je minimalan budžet i malo kreativnosti. Možete angažirati nekoga iz tima da pripremi nešto što će razveseliti ostale članove tima, npr. možete svima kupiti sladoled, voće ili poslati pisamce zahvale za nešto konkretno što su odlično obavili, možete vi osobno svima skuhati kavu i donijeti im na radni stol... Budite krea­tivni i redovito pokazujte svom timu da ste sretni s njima te se pobrinite da su i oni zadovoljni jer je znanstveno dokazano da je to energija koja pokreće ljude i daje im inspiraciju.

Učenje: Pružite im mogućnost da u radno vrijeme, npr. pet sati tjedno, nauče nešto novo te da pokažu što su naučili tog mjeseca i u čemu su bolji nego što su bili prošlog mjeseca. Napravite platformu na kojoj će jedni drugima i vama moći pokazati i prenijeti svoja nova znanja.

To su jednostavne metode koje nije sasvim lako provesti, no ako ih uspijete primijeniti, nakon nekog vremena bit ćete veoma zadovoljni rezultatima.