Složene su situacije na poslu česte i neizbježne, a katkada nam se čine i nerješivima. Unatoč svom trudu i nastojanju da pronađemo rješenje, jednostavno ne znamo što bismo još mogli učiniti. Imamo osjećaj da se vrtimo ukrug. Svaka radna sredina – privatna ili javna, strana ili domaća tvrtka – ima okvire unutar kojih funkcionira, odnosno vlastiti sustav. Taj je sustav u većini slučajeva neprikosnoven. Ne možemo ga promijeniti – možemo ga samo razumjeti i prihvatiti. Velika je stvar kad ga uspijemo uistinu razumjeti.
Kad poželimo mijenjati sustav
Svatko od nas u svom je radnom iskustvu zasigurno doživio situaciju u kojoj je poželio mijenjati sustav. Je li itko u tome uspio? Vjerojatno nije – to je uglavnom nemoguće. U svakom je poslu važno shvatiti što ovisi o nama, a što o sustavu. Još je važnije shvatiti da svaka tvrtka ima vlastiti sustav koji uključuje ograničenja u okviru kojih se možemo kretati.
Na svakom će se radnome mjestu donositi odluke s kojima se nećemo slagati, u manjoj ili većoj mjeri. Ovisno o položaju koji naše radno mjesto zauzima u poslovnoj hijerarhiji, imat ćemo određenu količinu slobode i ovlasti za samostalno donošenje odluka. Ograničenja u odlučivanju ima čak i osoba na vrhu tvrtke. Svatko od nas funkcionira u sustavu, odnosno lancu donošenja odluka u kojemu jedna odluka utječe na sve.
Mudrost napredovanja
Mudrost napredovanja u karijeri leži u prepoznavanju trenutaka u kojima se trebamo povući i onih u kojima trebamo uložiti energiju. Ljudi vrlo često miješaju to dvoje i zbog toga napuštaju tvrtku očekujući da će se u nekoj novoj zbiti čudo. Naravno da neće. Najbolje što se može dogoditi jest da u novoj tvrtki zateknete organizacijsku kulturu koja više odgovara vašim težnjama i uvjerenjima.
U takvom je slučaju to dobar razlog i opravdanje za promjenu posla. Ipak, ni tada nećete riješiti osnovni problem. Samo pričekajte prvu izazovnu situaciju i vidjet ćete zašto. Takvih situacija uvijek ima i uvijek će ih biti gdje god da radite. Postoje situacije koje nas potiču na smisleno reagiranje i one koje nas čine tjeskobnima jer ih ne možemo prihvatiti. To je poziv na rad na sebi: naučiti razlikovati te dvije situacije i reagirati samo onda kad to ima smisla.
Imamo prednost u odnosu na sustav
Situacije koje su posljedica sustava u kojem radimo mogu nam vrlo teško pasti nismo li se naučili nositi s njima. Svoju energiju tada trošimo ne samo na praktičan, nego često i na besciljan rad kojim se ne dolazi do rješenja. Takve situacije u ljudima najčešće izazivaju nezadovoljstvo, gnjev i lavinu žalopojki. A sve je to zapravo živciranje zbog činjenice da je sustav takav kakav jest, s nama ili bez nas.
Sustav je nepromjenjiv, konstanta; mi smo promjenjivi, varijabla. Kao varijabla imamo prednost da se možemo potruditi razlikovati što je u našem poslu promjenjivo, a što nije. Ono što je nepromjenjivo treba prihvatiti jer se protiv toga ne vrijedi boriti, ni na unutarnjem ni na vanjskom planu.
Naše zdravlje, energija i zadovoljstvo ipak su puno važniji. Promjena posla opravdana je ako na novom radnome mjestu imate konstantu koja vam više odgovara. Izuzetno je korisno naučiti živjeti s različitim konstantama. Svoju snagu i znanje treba ulagati u ono što je promjenjivo u granicama nepromjenjivoga.
Životni primjer
Evo zgodnog primjera koji će vam pomoći shvatiti kako to izgleda u praksi. Zamislite da vaš posao podrazumijeva rad s klijentima. Jedan od vaših klijenata često kasni s dostavljanjem informacija koje su vašem internom timu nužne da bi za njega mogao napraviti ponudu usluge.
Nakon što ste ga na to triput podsjetili, klijent vam i dalje ne dostavlja potrebne informacije. Pošalje vam samo 70 posto, i to općeg dijela informacija koje su vam bile poznate i prije negoli vam ih je dostavio. Vaš interni tim ne može početi raditi jer su ključne stvari upravo među onih 30 posto informacija koje nedostaju.
Ne stignu li vam uskoro potrebni odgovori, ponuda usluge neće biti gotova u planiranom roku i sljedećih će deset dana cijeli tim morati raditi prekovremeno. Osjećate pritisak i polako se počinjete živcirati. Vaš interni tim također vas počinje pritiskati i od vas traži nemoguće. Poslali ste klijentu već pet mailova, zvali ga tri puta, a odgovor je i dalje isti: „Šaljemo uskoro, ne brinite se.“ Informacije i dalje ne stižu, već ste izvan sebe jer počinjete razmišljati o tome kako ćete morati raditi prekovremeno, pa i subotom. Stav Uprave je da je klijent u pravu i kako treba napraviti sve što on zahtijeva.
Prihvatite činjenice
Analizirajmo ovu situaciju! Napravili ste više nego što bi se od vas očekivalo u normalnim okolnostima, dakle triput ste nazvali i poslali pet mailova, no ipak niste dobili tražene informacije. Opet ćete raditi prekovremeno. Naravno, u slučaju da ništa niste promijenili.
Cijela priča počinje i završava na ovome: stav tvrtke je da je klijent u pravu i napravit će sve što on zahtijeva – to je sustav. Ni zaposlenici prije vas nisu to promijenili pa, po svoj prilici, nećete ni vi. Shvatite li i prihvatite tu činjenicu, možete u miru odraditi telefonske pozive i mailove bez živciranja i u umjerenoj količini. Ionako nećete postići željeni učinak pa nema smisla nepotrebno rasipati energiju: sasvim su dovoljna dva maila i dva poziva.
Maksimum iz neugodne situacije
Prihvatite prekovremeni rad kao neminovnost. Počnite razmišljati o tome kako ga možete smanjiti i reorganizirati svoje privatne obaveze. Naučimo li živjeti s nepromjenjivim, dakle konstantom, možemo konstruktivno iskoristiti višak vremena koje prolazi dok čekamo. Na osnovi 70 posto informacija koje imamo napravit ćemo svu pripremu i ostaviti prostora za onih 30 posto koje čekamo. Tako ćemo prekovremeni rad smanjiti barem upola, a možda i više razmotrimo li različite scenarije i pripremimo se na njih dok čekamo tražene podatke.
Kvalitativna razlika između ova dva stava je neusporediva! Prilagodili ste se zahtjevu konstante, predvidjeli moguće scenarije i pripremili posao za idući korak te time ujedno smanjili trajanje prekovremenog rada. No najvažnije je da ste kući otišli zadovoljni. Izvukli ste maksimum iz neugodne situacije umjesto da ste energiju i vrijeme trošili na negativne emocije. Problematična situacija može nestati samo ako tvrtka promijeni sustav koji odobrava neodgovorno ponašanje klijenta.
Ključ za prepoznavanje nepromjenjivoga - ponovo
Postoji ključna riječ za prepoznavanje nepromjenjivoga: ponovo. Ključ rješenja leži u iskrenom odgovoru na pitanje: „Događa li se ovo ponovo zbog nas ili sustava?“ Ako je do sustava, prihvatite to, dogodit će se opet. Uložite energiju u smanjenje posljedica po sebe i rezultate rada. Odlučite li se, pak, na unošenje promjene u sustav, pokušajte osobama na vrhu hijerarhijske ljestvice ukazati na problem i moguće rješenje te obrazložiti koju će korist od toga imati tvrtka.
Ne prihvate li vaš prijedlog, nastavite raditi konstruktivno i s razumijevanjem te pokušajte prihvatiti konstante. Umjesto da energiju uzaludno trošite na ono što ne možete promijeniti, uložite je u usavršavanje sebe kao zrele osobe koja je u stanju razlikovati moguće i nemoguće.
Na koncu, možete promijeniti tvrtku i otići u neku čije su konstante bliske vašem vrijednosnom sustavu. Čak i u tom slučaju napravite sve što možete da tamo odete kao netko tko će se spremno nositi s različitim oblicima konstanti. Sretno! I bez živciranja.