Jedinstveni izazovi
Međunarodni dan djevojčica obilježava se 11. listopada, a taj je dan utemeljen 19. prosinca 2011., kad je Generalna skupština UN-a prihvatila rezoluciju 66/170 kako bi se priznala prava djevojčica, skrenula pozornost na jedinstvene izazove s kojima se susreću diljem svijeta te istaknula potreba za njihovim osnaživanjem.
"Svaka djevojčica ima pravo slijediti svoje snove i razviti svaku dostupnu vještinu kako bi uspjela bilo gdje", naglašavaju iz UNICEF-a. Svojedobno u cijelom svijetu poznata djevojčica, sada mlada žena, Malala kaže: "Poznata mi je snaga koju djevojčica nosi u srcu kad ima viziju i misiju."
- prepoznavanjem i hvaljenjem sposobnosti djevojčice koje nisu vezane uz njezin izgled (npr. da je pametna, sposobna, brižna, ljubazna, duhovita...) – to će joj pomoći da uvidi kako posjeduje te kvalitete
- čitanjem i istraživanjem o snažnim ženama, ženama na vodećim položajima, ženama koje su se istaknule
- učiti je da se zauzme za sebe kad joj netko kaže da nešto ne može "jer je djevojčica"
- pustiti je da bude ono što jest.
Riječi koje osnažuju
U osnaživanju djevojčica golemu ulogu ima to što im se govori i o čemu se razgovara s njima. Primjerice, razgovor o snazi: što to znači biti snažan, što za nju znači snaga, želi li biti snažna, vidi li to kao nešto što je i fizičko i psihičko... Treba razgovarati i o osjećajima, o tome kako se osjećala kad se nešto dogodilo (pogotovo kad ju je nešto uznemirilo). Razmatranje osjećanja ključno je za razvijanje emocionalne snage, tako se uviđa da cjelovitosti života pripadaju i tuga, gnjev, povrijeđenost... te uči prihvatiti sve osjećaje; da oni nisu "dobri" ili "loši", nego da jednostavno postoje.
Riječi imaju moć, zato je važno i u svakodnevnoj komunikaciji paziti na nijanse onoga što djevojčice čuju da im se govori, na primjer:
"Trebala si učiniti..." – umjesto toga treba bez prekidanja saslušati do kraja ono što djevojčica želi ispričati, čime se osnažuje njezin glas te slobodno izražavanje. Zna li da će je roditelji saslušati bez prekidanja i nastojanja da uvijek "poprave" stvari, djevojčica će se više otvoriti, naučiti izraziti svoje osjećaje i efikasno komunicirati.
"Prestani se žaliti na to, to se nikad neće promijeniti" – umjesto toga djevojčicu treba potaknuti na pozitivno djelovanje radi mijenjanja onoga što joj se ne sviđa u njezinoj grupi vršnjaka, okolini, školi, obitelji. Učenjem da se djeluje samopouzdano i odlučno, s poštovanjem i suosjećanjem, ljubazno (čak i kada drugi nisu takvi) potiče se razvijanje samopoštovanja.
"Nemoj biti zločesta" – treba izbjegavati upotrebu te riječi i umjesto nje valja istaknuti njezine kvalitete (da je dobra, nježna, kreativna, brižna, pametna, duhovita...) te je potaknuti da ih iskoristi u mirnom rješavanju problema kako s prijateljima i razrednim kolegama, tako i u obitelji, s braćom/sestrama, ali i s vama. Pri tome je korisna vježba u kojoj će svatko od sudionika sukoba u jednoj rečenici izraziti kako se osjeća i što želi.
"Nemoj šefovati!"/"Zašto jednostavno ne slušaš, uvijek moraš odgovarati" – umjesto toga kažite da prepoznajete njezinu snažnu želju da se osjeća moćnom i da je ona može učiniti vođom, no da je mora izražavati tako da poštuje druge i da treba zamoliti da se nešto napravi onako kako ona želi umjesto da naređuje i nameće svoju volju.
"Izgledaš tako lijepo u toj haljini" – u našem svijetu opsjednutom vanjskim izgledom, koji ljepotu poistovjećuje s njim, djevojčice od najbližih osoba trebaju dobiti čvrstu poruku – i često podsjećanje – da ljepota dolazi iznutra, da je ljepota kada osoba zrači samopouzdanjem, entuzijazmom, ljubaznošću, suosjećanjem, optimizmom, pozitivnošću... Zato naglasite da je, osim što vam se sviđa u toj haljini, lijepa i izvana i iznutra te da je i njezino srce lijepo kao i ta haljinica.