Sanja radi 10 sati dnevno, a djeca su kod bake
Sanja je udana i majka je dvoje male djece. Završila je fakultet, krenula ambiciozno pa je danas, desetak godina od početka karijere, voditeljica odjela s petero ljudi. Svake godine nadređeni joj postavljaju sve više ciljeve, a kriza joj je donijela mnoge izazove i na poslu i u domu.
Radi prosječno deset sati na dan, a njezina djeca većinu vremena provode kod bake, u vrtiću i školi. Kada dođe kući, preumorna je za bilo što, no obitelj traži svoje. Nezavršeni poslovi iscrpljuju je i nakon radnog dana jer posao nerijetko nosi kući kako bi barem prividno bila uz djecu, a ipak na vrijeme ispunila radne zadatke. Vrlo lako izgubi strpljenje i vikne na djecu, a sa suprugom razgovora samo o obvezama i problemima. Kad se na kraju dana napokon spusti u krevet, u trenu zaspi pred TV-om. Večernje aktivnosti i druženje s prijateljima odavno su zaboravili i ona i suprug. Osjeća se kronično iscrpljeno, pod stalnim je stresom i svjesna da previše radi za premalo novca, no misli da tu ne može učiniti ništa.
A vi?
Ako je to i vaša životna priča, ako ste pod stresom, umorni i nemate vremena ni za sebe, obitelj i prijatelje, vrijeme je da se prestanete vrtjeti u krug. Imate posao za koji primate plaću i zahvalni ste nebesima na tome, no svakim danom osjećate se sve gore i gore. Želite napredovati na poslu, biti profesionalac, ali cijena vam se čini previsoka jer ne želite odustati od kvalitetnog života i obitelji da biste ostvarili uspjeh na poslu. Sutra je novi dan, ali vi ste ponovno u mlinu. Melje vas poslovni žrvanj i mnoge obiteljske obveze pa se osjećate iscrpljeno ili neispunjeno. Niste jedini, no to ne znači da je vaša situacija prirodna i da je ne treba mijenjati.
Svi težimo ispunjenju i zadovoljstvu, ali želimo postići uspjeh na svakom životnom području. Kad uspijemo na jednome, a zanemarimo neko drugo, ne osjećamo se dobro. Ako takva situacija potraje, zaliha nekog od životnih spremnika se isprazni pa je vrijeme da napravite inventuru i definirate što za vas znači biti uspješno, zadovoljno i ispunjeno ljudsko biće.
Kako ne zakinuti ni sebe ni obitelj
Razmislite o tome što vam je važno i što bi vas moglo dovesti u ravnotežu poslovnog i privatnog, osobito kad imate obitelj, a uz to i zahtjevan posao. Bitno je osvijestiti što vas ispunjava i izraditi plan koji vodi ispunjenju. Kako pri tome ne zakinuti ni sebe ni obitelj? Rješenje postoji, ali zahtijeva određene korake i nova pravila – i za vas i za bližnje. Razmotrite dobro svoju situaciju jer za svakoga od nas ostvarenje ravnoteže privatnog i poslovnog može imati različito značenje. Prije svega objektivno analizirajte svoj posao. Možda su potrebne samo neke promjene koje će poboljšati situaciju na poslu, recimo bolje upravljanje vremenom.
Razmislite o prioritetima i napravite plan kako biste vratili kontrolu nad svojim životom, a onda vodite računa i o tome da ostvarenu promjenu držite pod kontrolom dok vam ne postane navika i tako održite ravnotežu.
Preporuke svjetski poznate klinike Mayo u tome vam mogu pomoći:
Analizirajte kako provodite vrijeme. Pišite dnevnik barem nekoliko tjedana i pratite svoje poslovne i privatne aktivnosti. Odlučite što vam je važno i što vas zadovoljava te otkrijte "kradljivce vremena". Ako možete, izbacite ili delegirajte aktivnosti koje vas ne vesele ili ih ne možete obaviti. Potražite nova rješenja s poslodavcem, suradnicima i drugim važnim ljudima koji vas okružuju. Uvedite kontrolu nad svojim vremenom i načinom na koji ga provodite.
Poštujte svoj vrijednosni sustav. Razmislite o onome što vam je važno i stavite to na papir. Ako vam je važna obitelj, ne stavljajte novac ili karijeru na prvo mjesto. U kalendar upišite sve važne datume vezane uz vaš privatni život kako ne biste propustili čestitati rođendan prijatelju ili zaboravili na svoju godišnjicu braka. Učinite svakog dana ono što je na vrhu vaše vrijednosne liste.
Postavite zdrave granice i naučite reći ‘ne’. Osvijestite što u vama izaziva otpor i nezadovoljstvo i podsjetite se da je sasvim u redu reći "ne". Prestanite neprestano ugađati drugima, osobito ako to radite iz osjećaja krivnje ili koristoljublja. Napravite više mjesta za aktivnosti i ljude koji vam puno znače, za ono što vas raduje i što vam je važno.
Posao/obitelj i bliskost izvan posla. Stvorite jasne granice između poslovnih obveza i onih koje se odnose na obitelj. Ne nosite posao kući. Jasno odvojite ta dva područja. Odredite vrijeme do kojeg će vam biti uključeno računalo – noću ionako nećete riješiti nijedan poslovni problem.
Podijelite kućanske poslove na članove obitelji. Budite učinkovitiji u organizaciji obveza kao što su nabava hrane, kuhanje i spremanje, pranje rublja i sl. Dogovorite što su čije obveze i ne preuzimajte sve na svoja leđa. Nesporazume rješavajte čim se pojave. Komunicirajte otvoreno i jasno, no jednako tako i aktivno slušajući i uvažavajući druge.
Sjetite se sebe. Zdravo se hranite, budite tjelesno aktivni i priuštite si dovoljno sna. Svakodnevno se bavite onim što vas veseli, makar samo pola sata. Ne ljutite se na sebe ako u tome uvijek ne uspijete. Uvedite u svakodnevicu aktivnosti koje vesele sve ukućane, a umjesto gledanja televizije vrijeme posvetite druženju s djecom i partnerom. Društvene igre, izleti i radosni trenuci tada će dobiti dovoljno prostora u vašem natrpanom rasporedu.