Prošlo vrijeme
U devedesetim godinama prošlog stoljeća, na tržištu koje se tek razvijalo, bilo je lakše ostvariti uspjeh zbog rastuće potražnje za različitim kategorijama proizvoda i usluga. Danas, na zasićenom tržištu, gdje je sve već poznato i kada konkurencija ne miruje, uspjeh ostvaruju poduzetnici koji promišljaju o poslovnim aktivnostima, istražuju tržište, kreiraju strategiju, kvalitetno provode planirane aktivnosti te se prilagođavaju kontinuiranim promjenama ponašanja potrošača.
U poslovnom planiranju važno je objektivno procijeniti projekt, odnosno biti što realniji u analizi postojećeg stanja na tržištu kako bismo odvagnuli snage i slabosti projekta, kao i prilike i prijetnje koje dolaze iz okruženja.
Situacija danas
Početak poslovanja po principu „od danas do sutra“ rijetko ima sretan ishod. Svjedoci smo brojnih neuspješnih poduzetničkih pothvata koji često više nalikuju izmišljenim pričama nego stvarnim ljudskim i poslovnim sudbinama. Poduzetnik ima veći izazov i povećanu odgovornost za uspjeh ili neuspjeh, što pruža osjećaj zadovoljstva u gradnji samostalne poslovne karijere, no nažalost određeni broj poduzetnika ima nerealna očekivanja od tvrtke koju tek gradi. Mnogo njih u avanturu kreće samo zato što nešto znaju dobro raditi i smatraju da će se netko (država, viša sila, udruge, kupci...) pobrinuti za njihove proizvode ili usluge kad ih ponude tržištu.
Neke osobe vjeruju da moraju „oploditi“ ušteđevinu nekim poduzetničkim projektom i ulaze u poslove o kojima ne znaju dovoljno, isključivo na nagovor uvjerljivih prijatelja ili rodbine. Ako vam se čini da je neki posao vrlo jednostavan i da ćete samim ulaskom u tu djelatnost profitirati, vjerojatno o tom poslu ne znate mnogo. Baš svaki posao ima svoje zakonitosti i tajne koje treba pažljivo analizirati prije pokretanja posla.
Mnogi poduzetnici shvate da imaju problem tek kada zaključe da nitko nije čuo za njih niti pokazuje interes za proizvode i usluge. Tek tada počinju razmišljati o mogućim rješenjima, a tada je možda prekasno. Svaki poduzetnik mora biti svjestan da su kupci pokretač poslovanja i da cijela ponuda mora biti osmišljena tako da nudi vrijednost kupcu, a ne zadovoljstvo i sreću samom poduzetniku. Dokazano je da zbog marketinške kratkovidnosti oko 80 posto poduzetničkih projekata propada već u prve tri godine poslovanja.
Mnogi poduzetnici odluče prvo krenuti s poslom, a planiranje i osmišljavanje marketinške strategije ostavljaju za poslije. Najčešći izgovor za obrnutu proceduru je količina posla s kojom je suočen mali poduzetnik. Pravdanje količinom posla vodi još u veći kaos jer to znači da nismo pravilno definirali poslovne ciljeve i prioritete. Jedna od čestih pogrešaka je nedostatak sposobnosti da se uoče svi konkurenti na tržištu.
Prepoznavanje konkurencije
Poduzetnici često prate samo izravne konkurente, odnosno one koji nude istu kategoriju proizvoda i usluga, a ne vide udaljenu i indirektnu konkurenciju. Zaboravljaju da konkurente ne određuju oni, već njihovi kupci i klijenti te da se ista potreba može zadovoljiti i supstitutima, odnosno proizvodima koji nemaju nužno iste karakteristike i namjenu.
U analizi tržišta, mali poduzetnici često misle da imaju priliku osvojiti i dosegnuti cijelo tržište. To nije moguće jer preširoka ciljna skupina znači da nećemo moći prilagoditi strategiju i komunikaciju specifičnim zahtjevima pojedinih ciljnih skupina. Kada ciljamo na cijelo tržište, znači da naša ponuda nije specifična, jedinstvena i da se u njoj nitko ne prepoznaje. Takvu ponudu kupci redovito zaobilaze.
Poduzetničke zablude
Mnogi poduzetnici misle da je dovoljno imati kvalitetne proizvode ili usluge i da će slijedom poslovanja to automatski privući kupce. To dugoročno može i biti tako, no tržišni uvjeti nisu takvi da se lako izboriti za poziciju na tržištu i pristupiti kupcima. Poduzetnik mora znati da usmena predaja o kvaliteti proizvoda i usluge jest najvažnija, no mogu proći i godine dok se ne proširi priča o vašoj kvaliteti. Pitanje je imate li toliko vremena i financijskih sredstava za financiranje projekta dok on ne počne donositi prihode.
Biti subjektivan, isključiv i strastven u poduzetništvu može biti vrlo opasno jer se odluke u početku ne smiju donositi bez analize dostupnih podataka. Ispravnu odluku moguće je donijeti na temelju informacija, znanja i iskustva. Intuicija i iskorištavanje očitih šansi trebaju biti dodatak postojećim znanjima o tržištu, kupcima, proizvodima i uslugama te vještinama poduzetnika.
Prilika za uspjeh
Novi poduzetnički projekti imaju šansu na tržištu ako je poduzetnik spreman specijalizirati se za uski tržišni segment čije potrebe nisu zadovoljene na odgovarajući način, ako je dovoljno fleksibilan i prilagodljiv sve češćim promjenama u ponašanju potrošača, ako osigurava jedinstvenu i superiornu uslugu kupcima te je kontinuirano spreman na aktivan dijalog s tržištem. Mirovanje pri tome ne dolazi u obzir jer poduzetnički radni dan u normalnim uvjetima traje i 12 radnih sati.