Nakon višegodišnjeg boravka u inozemstvu odlučila sam raditi doma

Životna i poslovna priča dizaj­nerice Ivane Knezović slobodno bi se mogla usporediti s nekakvim dobrim avanturističkim filmom. Dizajn nije jedino što je zaokuplja. Ona je diplomirana bohemistica i talijanistica, bavila se plesom, izradom slastica i podučavanjem, a živjela je u tri svjetske metropole: New Yorku, Torontu i Zürichu. Danas boravi u rodnom Splitu i radi na razvoju vlastitog brenda Murva, zasnovanog prema ekološkim principima.

„Nakon višegodišnjeg boravka u inozemstvu odlučila sam se vratiti svojim korijenima i posvetiti se modnom dizajnu, što sam dugo priželjkivala. Moja ljubav prema modi odmalena se razvijala uz baku koja je bila samouka krojačica, a filozofiju brenda uskladila sam sa svojim načinom razmišljanja i življenja.“

Fair trade načela

Tako je nastala Murva, brend nazvan prema listopadnom drvetu specifičnom za podneblje Mediterana, koji se u kategoriju eko, osim prema upotrebi organskih materijala, svrstava i prema radu prema fair trade načelima te minimalnom korištenju vode i električne energije prilikom pro­izvodnje. Marketing i prodaja odvija se online, a kreacije nakon narudžbe šalju se u inozemstvo u pakiranju od recikliranog papira.

Prijevoz paketa do pošte minimaliziran je na jedan do dva puta mjesečno, čime se također štedi energija. Organske materijale za svoje kreacije Ivana uglavnom pronalazi u Njemačkoj i Nizozemskoj, a tretira ih, kako kaže, dopuštajući njihovoj strukturi da odrede formu kreacije. Mjesecima prije nego što je pokrenula svoju liniju odjeće, putem interneta informirala se o tekstilnim tvornicama i kontaktirala svjetske organizacije koje se bave tom proizvodnjom, a kako ističe, najveći izazov u radu s takvom vrstom materijala je – dospjeti do njih.

Kakva žena nosi Murvu

Tijekom stvaranja vlastitog posla susrela se s mnoštvom poteškoća, od proizvodnih do birokratskih. Trebala je krenuti od nule jer nije imala formalno modno obrazovanje, stoga je nekoliko mjeseci pohađala privatne sate crtanja modne figure. Od svih kreativnih poglavlja u modnom dizajnu crtanje je najviše željela naučiti iako smatra kako nedostatak formalnog obrazovanja ne bi trebao nikoga sprečavati u nečemu što doista voli i želi. Njoj su, govori, znanje triju jezika i rad na nekoliko strana svijeta pružili veliku prednost. Murva je rezultat njezinog životnog iskustva, sazrijevanja kao žene i dizajnerice, pa joj je takav i kreativni izričaj.

„Moj rad prepoznatljiv je po geometrijskim linijama, asimetričnim krojevima i uporabi zemljanih tonova. Murva je odraz moje vjere u prirodnost koju nastojim istaknuti u svakom segmentu rada. Žena koja nosi Murvu prije svega je prirodnog izgleda, stvarna i dosljedna sebi.“

Ivanine kreacije odabrat će žena koja preferira klasiku s mladenačkim prizvukom i koja će zasigurno i za deset godina znati vješto kombinirati taj odjevni predmet te ga prilagoditi svojoj osobnosti. Kako je takvih žena sve više dokazuje činjenica da dizajnerica od samog početka prima narudžbe iz svih dijelova svijeta. Najčešće iz SAD-a i s Bliskog istoka, a dodatna prednost je i to što je otpočetka nudila uslugu izrade odjeće po mjeri.

PageBreak

murva
Profimedia/Shutterstock murva
Tko sve nosi Ivanine haljine

Prvu narudžbu primila je od jedne mladenke iz Norveške koja je bila oduševljena jednostavnošću i nenametljivom elegancijom haljina iz Ivanine kolekcije. Od tada je započela predivna suradnja s mladenkama koje joj se često javljaju u želji da svoj najljepši dan oplemene vjenčanicom čiji je i najmanji dio usklađen s prirodom.

Uglavnom su to mladenke koje žele ekološko vjenčanje u svim segmentima pa im je sve, od lokacije do nakita, u takvom stilu. I ostale klijentice ne kriju zadovoljstvo. U kreacijama se, kako kažu, osjećaju udobno, slobodno, okretno i ženstveno, a osim kvalitete, hvale brzu i efikasnu komunikaciju s Ivanom.

Njezinu haljinu nosila je i prva violinistica Londonskog simfonijskog orkestra Maxina Kwok Adams. Najveću potvrdu kvalitete svog rada dobila je lani, kada se kao jedina sudionica iz Hrvatske predstavila na Eco Fashion Weeku u Vancouveru, najprestižnijem ekološkom tjednu mode u svijetu, i to nekoliko mjeseci nakon debitantskog nastupa na samostalnoj reviji u Splitu.

Anđeoska kolekcija

„Priželjkivala sam nastup na Eco Fashion Weeku, ali nisam očekivala da će me organizatori pozvati ubrzo nakon revije na željezničkom kolodvoru u Splitu. U Vancouveru sam se predstavila upravo tom, debitantskom kolekcijom naziva Rust and Flow. Komentari su bili izvrsni, tamošnji modni kritičari kolekciju su nazvali anđeoskom, a dobila sam i ponude za prodaju u koncept-dućanima. Sama činjenica da prvi put predstavljam brend u inozemstvu bila je nezaboravno iskustvo.“

Nije potrebno poznavati modu kako biste primijetili da njena kolekcija doista odiše nenametljivom ljupkošću. Tome pridonosi i odabir materijala, kao što su stopostotna tkanja od vune i flanela, te motiv plašta koji je prisutan na svim modelima, dok geometrijski oblici daju dozu strogoće. Tu se savršeno isprepleću karakteristike kolekcije: monokrom­nost, nježnost i strogoća, čednost žene dočarana korištenjem asimetrije te odmak od kiča...

Vani su, kako ističe dizajnerica, mogućnosti za napredak mnogo veće, samim time što je ekološka moda sve cjenjenija. Kako smatra, naša zemlja daleko zaostaje u tom području, a dizajneri koji se bave ekološkom modom nisu dovoljno prepoznati i etablirani da bi dospjeli do šire mase klijenata.

Protiv konzumerizma

„U inozemstvu su ljudi svjesniji štete koju, nažalost, činimo prirodi pa se okreću ekološkim proizvodima i zdravom načinu života. Dizajneri trebaju koristiti svoje zanimanje kao kanal za osvještavanje većeg broja ljudi te u tom segmentu vidim budućnost ekološke mode.“ Kaže to iz iskustva jer i sama voli zdrav način života. Živi vrlo asketski, ne gomilajući materijalno. Primjerice, sama izrađuje svoju kozmetiku, u ormaru ima samo nekoliko omiljenih komada odjeće koju ne kupuje, već šiva prema svojim mjerama. Konzumerizam i gomilanje odjeće ne preferira ni u kojem obliku.

To je sve ono što Ivana ne predstavlja, ali primjećuje da su time zaokup­ljene Hrvatice koje moda zanima. One, primjerice, radije kupe deset haljina s potpisom nekog razvikanog high-street brenda nego jednu, unikatnu i od ekološkog materijala. Premda im se dizajn često sviđa, i dalje posežu za komercijalnim brendovima jer je to trend, ali, kaže Ivana, jako nezdrav. Kad je riječ o zdravim navikama, kad god je u prilici, dizajnerica konzumira hranu iz organskog uzgoja.

Obožava pripremati zdrave obroke i jede češće, ali manje. Također, mišljenja je da bez unutarnjeg mira čovjek nije potpun unatoč svim materijalnim i lako dostupnim stvarima. Kad nije zaokupljena poslovnim obvezama, voli gledati filmove ili otputovati nekamo gdje prije nije bila.

Ljepota koja inspirira

Iako, vremena za to ima sve manje jer nakon snimljene kampanje priprema samostalnu reviju za novu kolekciju kojom kreće u još jednu modnu avanturu na inozemnom tržištu. Ivana u svom radu ne naglašava samo estetsko nego i ono duhovno u ženi. Kako kaže, želi skrenuti pažnju na individuu, duhovnost i kompaktnost te nas zato vraća tamo gdje je početak svega – u prirodu.

Prirodu koja svaki put iznova ženi daje mogućnost i poticaj da svoje modne odabire uskladi s neopisivom ljepotom koja je okružuje.