Aromaterapijska kozmetika

Koliko je jednostavno s malo materijala i pribora napraviti prirodnu, ručno izrađenu šminku uvjerio me aromaterapeut Saša Radulović, koji se već šest godina bavi primijenjenom aromaterapijom u sklopu koje eterična ulja koristi za rješavanje zdravstvenih tegoba. Osim toga, već godinama izrađuje aromaterapijsku kozmetiku i prirodne sapune pa mu je šminka spontano došla na red proučavanja.

Iz njegova dekorativnog laboratorija izlazi sve, od pudera preko tuša za oči do maskare. Pitam ga što mu je najveći izazov. „Zasigurno olovka za oči jer se smjesa vrlo brzo hladi pa ju je teško u kratkom roku oblikovati i prebaciti u drvenu olovku.“ A zbog kojeg dekorativnog proizvoda žene najčešće dolaze kod njega? „Definitivno zbog ruža!“ zaključio je Saša pa smo se i mi odlučili na izradu jednog.

U svega nekoliko staklenih i plastičnih posudica smiješali smo smjesu za ruž od gotovo jestivih sastojaka: maslaca manga, macerata mahune vanilije, hidrolata bosiljka i pigmenata u nekoliko crvenih nijansi. „Osim boje, ruž može imati i pomlađujuće sastojke te aromu koju vi želite“, napomenuo je Saša. Moj ruž već tijekom izrade odisao je aromom štapića vanilije. Očekivala sam kompliciran postupak, dugotrajno miješanje sastojaka za štednjakom, sate hlađenja i čekanja, a bilo je dovoljno 20 do 40 minuta za izradu jednog proizvoda.

Mogu li prirodni pigmenti imati intenzivne i trajne boje?

Zanimalo me kako prirodni pig­menti mogu imati tako intenzivne boje i hoće li ruž na bazi prirodnih sastojaka postojanošću na usnicama moći konkurirati tvorničkim inačicama. Odgovor je uslijedio ubrzo. Iako me Saša na početku radionice upozorio da pažljivo rukujem s pig­mentima kako ne bih obojila svoj rukav, prah temeljne boje prosuo mi se po ruci i obojio nekoliko prstiju u krvavocrveno. Iako sam prste odmah prebrisala vaticom natopljenom sredstvom za skidanje šminke, pigment je bio postojan i potpuno je izblijedio tek nakon što sam nekoliko puta oprala ruke.

„Svi proizvodi za šminkanje dobivaju se od samo osam temeljnih pigmenata, koji međusobnim miješanjem tvore cijelu paletu nijansi“, objasnio je Saša. U odabiru i miješanju boja, dakle, granica je samo vaša mašta.

Boje, odnosno pigmenti koji čine okosnicu dekorativne kozmetike, sačinjene su od oksida, prirodnih spojeva koji nastaju kao produkt oksidacije metala ili minerala te biljnih pigmenata. Jedni i drugi pod svoje podrijetlo upisuju prirodu. „Temelj pigmenata dobiva se iz 100 posto biljnog podrijetla (klorofil, sokovi biljaka, kora stabala…) i 100 posto mineralnog (oksidi, gline…)“, dodao je Saša.

Gdje kupiti sastojke

Izrada šminke od „šarenih prahova“ dobivenih iz prirode nije novotarija. Njihovo korištenje datira još od pretpovijesnog vremena. Drevne civilizacije Egipćana, Indijanaca, Grka, Asteka, Rimljana i Kineza koristile su se njima za prve špiljske crteže te za ukrašavanje lica muškaraca i žena. Pritom su najčešće upotrebljavali pigment crvenog okera. Ta se crvena boja, kojom sam se koristila i ja, dobiva od željeznih oksida kristala hematita ili zemlje crvenice.

Mineralne pigmente koji se koriste za izradu šminke možete nabaviti u brojnim web shopovima, primjerice za nekoliko funti na e-Bayu ili u domaćim internetskim trgovinama koje prodaju nanopigmente po cijeni od 30-ak kuna.

Kupovni ruževi sadrže i nekoliko stotina kemikalija

Baveći se prirodnom kozmetikom već niz godina, moj se sugovornik susreo i s brojnim poražavajućim podacima. „Istraživanje provedeno u 2004. godini pokazalo je kako 28 posto analiziranih ruževa sadrži kancerogene tvari. Prosječan ruž sadrži i do nekoliko stotina kemikalija, a unatoč brojnim zdravstvenim deklaracijama, nisu uvijek sve kemikalije neškodljive.“

Taj negativni „pečat“ nije samo obilježje ruževa nego svih dekorativnih proizvoda. Stoga kao pobornik zdrave, a ujedno i funkcionalne kozmetike Saša za izradu šminke koristi dodatke i boje koje ne sadrže sintetičke materijale, krom, nikal i druge teške metale, ftalate, parabene, derivate nafte i sintetičke mirise. „Biljna ulja i maslaci koji se koriste na radionici hladno su prešani i nerafinirani, hidrolati su bez etanola i konzervansa, a eterična ulja su kemotipizirana (jasno kemijski i botanički definirana) i kontroliranog certificiranog podrijetla.

Prednost prirodne kozmetike

Prednost takve prirodne, mineralne kozmetike u tome je što ona ne sadrži konzervanse, aditive, umjetne mirise i emolijente koji zajedno mogu potaknuti začepljenje pora i nastanak akni, rozaceju ili isušivanje kože. Mineralni pigmenti, koji su sastavni dio ruževa i ostalih proizvoda, otporni su na temperaturne promjene i stabilni na izvanjske utjecaje poput znoja, vode ili suza“, zaključio je Saša.

Njegove sam tvrdnje odlučila testirati iste večeri. Iako su rijetki ruževi, fiksirani olovkom za usne, koji mogu izdržati na mojim usnama tri do četiri sata, ovaj se pokazao ozbiljnim kandidatom da zamijeni moj omiljeni „tvornički“ ruž. A ništa se nije moglo mjeriti s mojim ponosom kad sam svima otkrila da, osim što sam ga sama „smiješala“, iza lijepe boje i intenzivnog sjaja ne skriva nikakve štetne kemijske spojeve.

Recept za crveni ruž za usne

2 g mangova maslaca  
0,5 g karnauba voska
1,5 g crvenog pigmenta za temelj  
1,2 g narančastog pigment za temelj  
0,3 g  bijelog pigmenta za temelj
1,9 ml hidrolata bosiljka (kemotip linalol)
1,8 g crvenog pigmenta za sjaj  
0,8 g ružičastog pigmenta za sjaj
Mangov maslac i karnauba vosak stavite u malu staklenku pa ih lagano zagrijte na pari. Kad se sastojci otope, dodajte pigmente za temelj (crveni, narančasti i bijeli) te hidrolat bosiljka. Nakon 2-3 minute miješanja postupno dodajte pigmente za sjaj (crveni i ružičasti) dok ne postignete željeni intenzitet, odnosno sjaj.

Ako ste se već okušali u izradi prirodnog ulja, sapuna ili kreme za lice, možda je vrijeme da učinite korak dalje. Vjerojatno ste već čuli da žena tijekom života pojede i do tri kilograma ruža. Srećom, postoji zdravije, sasvim prirodno rješenje a nije ni približno zahtjevno ni skupo kao što mislite... Foto: Maja Danica Pečanić