Nomadski nagon
Hoteli, apartmani, kampovi i ostali oblici turističkog smještaja u urbaniziranim sredinama pružaju svu potrebnu udobnost, no mnogi od nas čeznu za stapanjem s prirodom i nezaboravnim doživljajima. Znatiželjne osobe koje vole učiti i stjecati nove spoznaje neće se zadovoljiti uvriježenim, konformističkim pristupom putovanju.
Onaj pritajeni nomadski nagon koji se ponekad probudi u svakome od nas vjerojatno će nas odvesti daleko izvan uobičajenih turističkih tura, u carstvo prirode, životnih priča lokalnog stanovništva i izvorno okruženje nepoznatih nam predjela.
Šator s pet zvjezdica
Odnedavno se zaljubljenicima u prirodu i svima željnim pustolovina, učenja i obogaćivanja duhovnog života nudi novi trend koji je na neočekivan način povezao komfor s pomalo neobičnim iskustvom boravka u prirodi. Riječ je o glampiranju (eng. glamping), glamuroznom, odnosno luksuznom kampiranju koje kao poseban oblik smještaja u kampu proteklih desetak godina postaje sve popularnije.
Naša otuđenost od prirode i uvriježeni obrasci ponašanja, uključujući odabir destinacija za odmor, prevladavaju kad je o turizmu riječ, pa tako kukci, zalutale divlje životinje, gusto raslinje u kojem se tko zna što krije, šuma puna čudnih zvukova i prirodne pojave poput oluje kod mnogih stvaraju odbojnost prema samoj pomisli da ih od svega toga dijeli samo tanki šator i vreća za spavanje. Ipak, glampiranje pruža jednu novu dimenziju kampiranja koja nadilazi podjelu na osobe sklone komforu i zaljubljenike u prirodu.
Stoga ne čudi što je ovaj novi oblik odmora koji objedinjuje boravak u prirodi, rekreaciju i savršenu udobnost postao rastući globalni trend među onima koji barem nakratko žele pobjeći od stresne gradske sredine i uživati u opuštajućem djelovanju prirode, a da se pritom ipak ne odreknu prednosti koje nudi civilizacija. Dok s jedne strane pruža doživljaj klasičnog kampiranja, glampiranje kao njegova luksuzna varijanta, s druge strane, jamči komfor na koji smo naviknuli u vlastitom domu.
Autentični doživljaji
Budući da gostu treba pružiti toplinu domaćeg, obiteljskog ugođaja, podrazumijeva se da takav oblik smještaja od njega zahtijeva minimalan napor i odricanje. To netradicionalno kampersko iskustvo koje uživanje u prirodi i autentičnoj lokalnoj sredini povezuje s komforom i blagodatima suvremene tehnologije nudi puno više od pukog bijega od gradskog života. Ono nas nadahnjuje i pruža autentične doživljaje koji ostaju dugo utisnuti u naše sjećanje.
Zamislite da se osjećate dijelom prirode koja vas okružuje, upijate aromatične mirise bilja, osluškujete noćne zvukove i uživate u pogledu na zvjezdano nebo dok se iza vas nalazi šator s pet zvjezdica – i shvatit ćete u čemu su čari glampiranja!
Ne stoje na zemlji
Odlučite li se na ovu vrstu odmora, možete zaboraviti na klasične šatore i muke oko njihovog pričvršćivanja i prokišnjavanje jer ćete kao glamper boraviti u velikim i potpuno namještenim glamping šatorima, suvremenim varijantama jurte i tipija, te luksuznim karavanima, mobilnim kućicama, kolibama, kućama na drvetu ili vilama.
Za razliku od onih klasičnih, glamping šatori ne stoje na zemlji, već imaju čvrstu, obično drvenu podlogu uzdignutu od tla i konstrukciju od istog materijala preko koje je zategnuto nezaobilazno šatorsko platno. Unutrašnje prostorije, čiji broj ovisi o veličini šatora, luksuznijih modela odijeljene su čvrstim zidnim stijenama najčešće napravljenim od drva, a potpuno opremljen interijer sa strujom, tekućom vodom i klimatizacijom uključuje kuhinju sa svim potrebnim uređajima i kupaonicu. U većini slučajeva, imaju potpuno ili djelomično natkrivenu terasu.
Jurte i tipiji
Jurte su tradicionalni prenosivi kružni šatori stepskih nomada u Turskoj i Mongoliji koji su im služili za stanovanje i bili prekriveni kožom ili vunom. Danas postoje njihove modernizirane varijante s povišenom drvenom platformom i jednako takvim ili metalnim okvirom, dok su nekadašnji pokrivni i vezivni materijali zamijenjeni posebnim otpornim tkaninama, pleksiglasom, žičanim užetom i ostalim suvremenim materijalima.
Tipiji su šatori stožastog oblika čiju osnovnu strukturu čine drveni stupovi prekriveni kožom ili krznima. Upotrebljavala su ih urođenička plemena u prerijama Sjeverne Amerike, no stereotipno se povezuju sa svim Indijancima u SAD-u. Kao i u slučaju jurti, za njihovu izradu, osim drva, danas se koriste suvremeni materijali, a unutrašnjost tipija s više zvjezdica pruža potpun komfor, uključujući i kupaonicu. Manje luksuzni tipiji nemaju kupaonicu, ona se nalazi izvan šatora.
Karavana je izvorno bio naziv za skupine trgovaca koje su nekad putovale kroz pustinju prevozeći svilu, zlato, začine i ostala luksuzna dobra od kojih su mnoga u Europu s Dalekoga istoka stizala Putom svile. Izvedenica te riječi je karavan, termin koji se u engleskom jeziku spominje još u zapisima iz 19. stoljeća i označava kola prekrivena platnom kojima je upravljao kočijaš, a služila su za prijevoz različite robe.
U suvremeno su se doba karavani od automobila s proširenim stražnjim prostorom za prtljagu transformirali i u komforne prikolice za kampiranje, odnosno kamp-kućice u kojima neki ljudi čak i žive, a čije luksuzne varijante pružaju maksimalnu udobnost i koštaju više od nekih stanova.
Mobilne kućice su samostojeći modularni objekti koji su isprva služili za privremeni smještaj na gradilištima ili privremenim obitavalištima s kojih su se poslije mogle lako premjestiti. No u svijetu glampiranja, upravo kao i kolibe, te su kuće na drvetu dobile novu dimenziju pretvorivši se u utočišta iz snova u kojima se ni oni s najvećim prohtjevima neće osjećati uskraćeno za pogodnosti koje im pruža vlastiti dom.
U svakom slučaju, bez obzira na to koje od navedenih inspirativnih rješenja odaberete, sigurno je da će vam uživanje u čarima prirode biti obogaćeno dozom luksuza.
Najekstravagantniji primjer glampiranja u povijesti
Sama riječ glamping prvi se put pojavila u Velikoj Britaniji 2005. g., u razdoblju kad je i nastao taj suvremeni kamperski trend. Ipak, iako se radilo o novom pojmu, spoju riječi glamorous i camping, zamisao luksuznog kampiranja i boravka u šatoru nastala je prije više stoljeća.
Možda i ne čudi što se glampiranje pojavilo i razvilo baš u Velikoj Britaniji jer je još u 16. stoljeću škotski Vojvoda od Atholla u povodu posjeta kralja Jamesa V. i njegove majke podigao velebne šatore koji su obilovali namirnicama, ali i svim drugim potrepštinama da bi se gosti plave krvi osjećali kao u vlastitom domu.
Ipak, smatra se da je najekstravagantniji primjer glampiranja onaj u sjevernoj Francuskoj 1520. g., kad je nedaleko od grada Calaisa, u povodu dvotjednog svečanog susreta francuskog kralja Françoisa I. i engleskog Henryja VIII. na tzv. Polju zlatne tkanine postavljeno oko 2800 šatora pokraj kojih su smještene i fontane iz kojih je teklo crno vino.
Safari u Africi
U otprilike istom vremenskom razdoblju osmanski su Turci od raskošnih šatora pravili cijela naselja koja su podsjećala na sultanovu palaču. Budući da su ih transportirali iz jednog vojnog pohoda u drugi, na njihovom su podizanju i spuštanju radili cijeli timovi majstora. Carski su šatori bili izvezeni svilenim i metalnim nitima, ponekad obojeni u jarke boje, a iznutra opremljeni raskošnim namještajem i tepisima te bogatim dekoracijama među kojima su prevladavali cvjetni uzorci. Sve je bilo prilagođeno potrebama carskih vladara.
Približimo li se našem dobu, ne smijemo preskočiti početak 20. stoljeća kad su mnogi dobrostojeći Europljani i Amerikanci odlazili na safari u Afriku. Željni pustolovina u divljini, ipak se nisu željeli odreći udobnosti na koju su naviknuli pa su njihovi safari šatori bili luksuzno opremljeni, u krevetu ih je čekala najfinija posteljina, a obroke su im pripremali profesionalni kuhari koje su vodili sa sobom.
Nije rezervirano za bogate
Slobodno se može reći da glampiranje 21. stoljeća vuče korijene iz navedenih primjera koji su u naše vrijeme nadograđeni tehnološkim i drugim prednostima suvremenog života. Povezujući tradiciju nomadskih naroda te povijesnih kraljevskih i bogataških hirova s težnjom za boravkom u netaknutom, djevičanski prirodnom okruženju, glampiranje na neki način postiže kompromis između civilizacijskog napretka i iskonske potrebe za povratkom prirodi.
Svakako je važno napomenuti da glampiranje danas više nije rezervirano samo za bogate. Cijena takvog smještaja varira jer ovisi o razini komfora i usluge, no uglavnom je prihvatljiva prosječnom turistu. Dakako, u slučaju da pokraj svog šatora-stana želite masažnu kadu pod zvjezdanim nebom ili svaki dan večerati u skupom restoranu, morat ćete dublje posegnuti u svoj novčanik.
Od krize do luksuza
Ekonomska pozadina nastanka i razvoja glampiranja je više nego zanimljiva. Na pitanje kako je svjetska ekonomska kriza utjecala na njegov razvoj, ravnatelj jednog velikog britanskog odmarališta odgovorio je: „U vrijeme kad je u Velikoj Britaniji započela recesija, kampiranje je postalo trend jer su ljudi tražili način kako smanjiti troškove odmora.
Kad smo izašli iz recesije, dogodile su se dvije stvari. Kampiranje je i dalje bilo popularno, no zahtjevi gostiju su se povećali. Oni podjednako žele i luksuz i boravak u prirodi. Investicije u taj oblik turizma dovest će do njegova rasta jer ljudi očekuju sve više za cijenu koju plaćaju. Zato je izuzetno bitno da tvrtke ulažu u luksuzne objekte, ljudi su spremni to platiti.“
Objasnio je da je došlo do velikog razvoja na tržištu luksuznog odmora jer su gosti, upoznajući se s čarima prirode, sve više željeli udobnost na glampiranju. Za cijenu koju plaćaju, glamperi od smještajnih jedinica očekuju pogodnosti kao što su struja, tekuća voda, udobni kreveti i posteljina, vlastita kupaonica, a ponekad i masažni tuš ili kada.
Klime i grijanje
Budući da većina objekata za glampiranje nudi sve navedeno, ono je počelo privlačiti sve širu populaciju koja dotad nije pokazivala interes za kampiranje. Budući da su uglavnom opremljeni klimatizacijskim uređajima i imaju grijanje, sezona glampiranja se produžila i na hladnije dane. Time se povećala mogućnost zarade pa su mnogi kampovi, ali i hotelski lanci rado prihvatili novi trend, podigavši glampiranje na višu razinu.
Osim što je sve popularnije diljem svijeta, ono donosi prosperitet turizmu kao djelatnosti gospodarstva.
Održivi materijali, čuvanje prirode, organski uzgoj
Budući da omogućuje izravan dodir i povezivanje s prirodom, osnovno načelo glampiranja je održivost životne sredine. Na gradske ljude okružene betonom, bukom i gužvama koje samo povećavaju njihovu svakodnevnu izloženost stresu, okruženje u kojem udišu svjež zrak, osjećaju tlo pod bosim nogama te uživaju u miru i tišini ne odričući se malih udobnosti na koje su naviknuli, djeluje terapeutski i stoga je očuvanje prirode ugrađeno u same temelje glampiranja.
Prilikom gradnje objekata za glampiranje upotrebljavaju se održivi materijali, a vrlo često i takvi izvori energije koji uzrokuju malo ili nimalo štetnih posljedica po okoliš, svakako manje od velikih hotela i sličnih turističkih kompleksa. Stoga, prelaskom na glampiranje ujedno se doprinosi smanjenju onečišćenosti prirode, ali i potiče organska proizvodnja lokalnog stanovništva od kojeg glamperi rado nabavljaju namirnice.
Osim toga, takva nam vrsta kampiranja omogućuje bolje upoznavanje prirode, a što je više budemo poznavali i razumjeli, to ćemo je više voljeti, a time i postati spremniji zaštititi je.