Bilo da se nađete u osobnom ili poslovnom konfliktu, cilj je konstruktivno tražiti (i dobiti) ono što od odnosa ili situacije želite. Leadership coach Mirta Fraisman Čobanov kroz veliko iskustvo rada s korporacijama i privatnim klijentima shvatila je koliko se ljudi osjećaju nelagodno u pregovorima oko stvari koje su im važne. Ovo je njezinih 8 koraka koji proces čine ugodnijim i uspješnijim - s ciljem da i nakon konflikta zadržimo kvalitetne međuljudske odnose.

1. korak: Razmislite

Prije nego što počnete aktivno komunicirati o stvarima s kojima se ne slažete, postavite si nekoliko ključnih pitanja – upitajte se što se zapravo dogodilo, kako se osjećate, pretpostavljate li nešto u što niste sigurni, kako se druga osoba osjeća i što misli, koja je vaša uloga u konfliktu.

2. korak: Što je vaš cilj?

Budite sigurni da znate što je vaš cilj u rješavanju konflikta. Želite li dokazati da ste u pravu? Želite li nekoga za nešto okriviti ili povrijediti? Želite li nekoga uplašiti ili mu „pokazati“. Želite li nekoga postaviti na njegovo mjesto? Ako je odgovor na neko od postavljenih pitanja pozitivan, zastanite, duboko udahnite i fokusirajte se na rješenje problema i postizanje ciljeva na obostranu korist.

3. korak: Uspostavite željenu razinu komuniciranja

Ne započinjite komunikaciju okrivljavanjem, napadom ili optužbom. Opišite problem kao moguću pogrešku u komunikaciji. Imajte na umu da svaka priča ima dvije strane. Jasno izrazite cilj razgovora. Predložite sugovorniku da vam se pridruži u komunikaciji kao partner i pokažite uvjerenost u pozitivan ishod.

Mirta Fraisman Čobanov
Robert Gašpert Mirta Fraisman Čobanov, leadership coach

4. korak: Usredotočite se najprije na sugovornika

Uvijek prvo upitajte sugovornika kako on vidi problem i pokušajte saznati njegovu „priču“. Posvetite mu potpunu pažnju. Postavljajte pitanja i slušajte odgovore. Pokažite empatiju. Pitajte sugovornika kako se osjeća i kako to utječe na njega. Provjerite njegove pretpostavke i nastojite sagledati problem u cjelini.

5. korak: Ispričajte svoju stranu priče

Iskoristite sugovornikovu priču da biste jasnije izrekli svoju. Opišite svoja razmišljanja i osjećaje. Objasnite svoje namjere. Budite jasni, smireni i točni. Nastojite zadržati fokus i zamolite sugovornika da sumira ono što ste rekli.

6. korak. Složite se gdje ste trenutno i iznesite svoj prijedlog rješavanja problema

Još jednom ponovite različitosti u sagledavanju situacije. Nastojite jasno identificirati problem i složiti se sa sugovornikom oko njegove definicije. Iznesite svoje gledište i prijedloge za rješavanje situacije.

7. korak: Nastojite sa sugovornikom poraditi na zadovoljavajućem rješenju.

Pritom zadržite mir i pozitivan stav.

8. korak: Sumirajte dogovoreno