Današnja tehnologija nudi pristup raznovrsnim informacija, ali mnoge ostaju neprovjerene, na razini teorija. U bespuću novih saznanja, lako ih je koristiti kao fakte te najviše do internih sukoba dolazi zbog razlike u mišljenjima, a koja se predstavljaju kao znanja.
Prema riječima američke poslovne psihologinje Karen Kwong za Fast Company, više je razloga za izbjegavanje korekcije informacija, a koji se uglavnom svode na izbjegavanje konflikta ili povrede tuđih osjećaja. Čak i kada ste ne samo vi, već i okolina, uvjereni u neispravnost izjava. Svjesni kako je, premda pogrešno, razmišljanje iskreno. Oblikovano u uvjerenje. A, suprotstavljanje nekome ispravljanjem može uznemiriti sve sudionike razgovora te stvoriti osjećaj nelagode.
Usuditi se ispraviti može biti nezahvalna pozicija jer se time može narušiti sklad odnosa, ali sasvim je pogrešno suzdržati se. Tim izborom otvaraju se mogućnosti za kasnije sukobe i nerazumijevanje. Postoji nekoliko načina zahvaljujući kojima možete pristupiti osobi koja griješi i korigirati ju.
PROVJERITE I PROCJENITE SITUACIJU
Prvenstveno se upitajte vrijedi li se uputiti u ispravljanje. Odredite koliko je sama tema relevantna za životni sadržaj i interese osobe koja griješi u odnosu na vas i vašu okolinu. Budite pritom sasvim sigurni u informacije i znanje kojima sami raspolažete. Ako je riječ o netočnim informacijama koje nemaju dugoročni utjecaj tada je jednostavnije ispraviti ih, ali ako osoba planira djelovati te time prouzročiti štetu sebi i drugima tada treba reagirati.
SAZNAJTE IZVOR ZAKLJUČKA
Pitajte osobu kako je došla do pogrešnih informacija. Prije no što započnete s pobijanjem činjenica saznajte zašto osoba ima određeno uvjerenje. Bez agresivnog tona, uz razumijevanje. Budite znatiželjni, poduprite interese osobe. Time ćete dobiti priliku uvidjeti širinu i težinu uvjerenja te otvoriti prostor za dublji razgovor koji uključuje ispravak informacija. Možda ćete čak i otkriti kako ste sami došli do pogrešnog zaključka ili se osoba jednostavno nevješto izrazila.
PONUDITE NOVE INFORMACIJE
Nakon što ste saznali obujam cjelokupne informiranosti osobe na određenu temu, pokušajte u razgovor uvesti informacije koje su vama na raspolaganju i koje su činjenične. Dopustite osobi da ih propitkuje i pokuša uklopiti u vlastiti način razmišljanja. Često smo skloni saslušati o sadržaju koji nam je relevantan i na taj način usvojiti nova saznanja, a poticajno je aktivno sudjelovati u razgovoru.
VODITE SE EMPATIJOM, A NE EGOM
U jednom ćete se trenutku naći u mogućnosti ispraviti netočna uvjerenja, ali čak i ako zaključak razgovora ne dovede do prihvaćanja ispravnog zaključka, treba nastaviti djelovati otvoreno i srdačno. U suprotnom je uistinu moguće izazvati konflikt, pogotovo ako osoba svoje stavove shvaća iznimno osobno. Tada će se osjećati napadnutom ili pomisliti kako u njoj želite probuditi sram.
Čak i ako ih vaš pristup razgovoru ne može dovesti do ispravnog zaključka, do sada će vjerojatno biti otvoreniji prema tome da ih opovrgnete, a da ne pomisle kako se pokušavate nametnuti ili ih pokušavate sramiti. U tom trenutku i emocionalno inteligentne osobe postaju obrambene. Stoga suočavanje treba provesti na temelju znatiželje, razumijevanja i empatije.
Ključno je znati izabrati bitke u kojima sudjelovati te identificirati razloge za to. Možete li ispravkom uvjerenja doprinijeti dobrobiti osobe? Je li vrijedno vašeg truda? Ponekad je uistinu jednostavnije popustiti i prepustiti osobi mišljenje, ali nikako ako to utječe na kvalitetu vašeg života. Iskoristite svoje znanje i mišljenje. Ne dopustite drugima da umanjuju vaše vrijednosti, ali ostanite pritom onaj koji komunicira kroz poštovanje i znatiželju.