PREPOZNAJTE I IZRAZITE SVOJE OSJEĆAJE. Asertivni smo kada se zauzimamo za sebe, a da bismo od nekoga dobili potporu, on prije svega treba „pročitati“ naše raspoloženje, a to nije svima lako. Koristeći se „ja porukama“ (ja sam ljut, tužan, razočaran…) jasno ćemo dati do znanja onomu s kim smo u sukobu da smo ovdje i sada – nezadovoljni. No da biste nekomu pojasnili kako se osjećate, najprije sami morate osvijestiti taj osjećaj i tu je za mnoge prva prepreka i najveći izazov. Naučite stoga prepoznavati promjene u svojem emocionalnom statusu i predio tijela gdje osjećate promjenu. Kad budete znali „pročitati“ svoj emocionalni status, lakše ćete se odlučiti zauzeti za svoja prava.
ISKAŽITE KOJE VAM PONAŠANJE SMETA U ODNOSU, KOMUNIKACIJI ILI DOGAĐAJU. Kada nečije ponašanje negativno utječe na nas, što može izazvati sukob, najčešće reagiramo okrivljavanjem druge strane. Tada iz naših usta izleti: „Ti uvijek ovo ili ono“. Zadržite mir kad prepoznate neprihvatljivo ponašanje. Iskažite koje je to ponašanje tek u drugom dijelu rečenice: „Ja sam tužna kad vičeš na mene“. Ako ne shvatite odmah što se događa, svoje nezadovoljstvo možete iskazati naknadno („Jučer sam bila tužna kad si vikao na mene“). Pokušajte unaprijed razmisliti o tome što vam kod nekoga smeta i remeti vaš mir kako biste to poslije lakše prepoznali i upozorili na problem.
PREDOČITE SUGOVORNIKU KOJE SU POSLJEDICE AKO SE NASTAVI NEPRIMJERENO PONAŠATI. Jasnim određenjem osiguravamo nastavak komunikacije i odnosa, a zatim možemo izraziti svoj zahtjev, namjeru, želju ili reakciju na eventualne posljedice nastavka takvog ponašanja („Ako i dalje budeš vikao na mene, prekinut ću naš odnos“). Ako to ne rezultira promjenom sugovornikova ponašanja, moramo biti sigurni da ćemo svoje obećanje ispuniti.
RAZUMIJEVANJE DRUGOGA UBLAŽIT ĆE OŠTRINU ZAHTJEVA I OTVORITI VRATA ZA SURADNJU. Da bismo osigurali konstruktivan odgovor, razumijevanjem sugovornika dajemo mu priliku da se izrazi i prenese nam svoj doživljaj situacije („Razumijem da si i ti uzrujan, ali ne razumijem zašto vičeš!?“), a komunikaciju završavamo tek nakon što se obje strane izjasne o svojim stajalištima (aktivno slušajte odgovor). Tako odabiremo suradnju umjesto borbe.
Kako reći 'ne' (i ostati živ)
Što činite kad netko osporava vaše potrebe? Povlačite se ili nastupate agresivno? Postoji i treći pristup - zauzimanje za sebe uz uvažavanje drugoga
Još iz kategorije