Kada nas ljudi ne poštuju ili se prema nama ne ponašaju uljuđeno i pristojno, lako ćemo njihovo ponašanje shvatiti osobno, optuživati sebe i misliti da smo sami krivi zbog tuđih postupaka. Bilo da je riječ o neugodnom komentaru prijatelja ili člana obitelji, bilo da je to čudna reakcija nekog stranca ili negativna povratna informacija poslovnog suradnika ili šefa, zbog takvih se stvari nikada ne osjećamo dobro. Njihove se primjedbe i opaske rijetko glatko odbijaju od nas; one poput crvića penetriraju u naš um i tu još dugo rovare izazivajući ruminaciju. Takav emocionalni udarac na našu psihu iscrpljuje i vodi do nepotrebnog preispitivanja samopoštovanja.
Ipak, kritika je neizbježan dio života, pa je primanje negativnih povratnih informacija bez pretjerane reakcije životna vještina. Kada možemo čuti kritike i provokacije, a da ih ne primimo osobno, ne samo što izbjegavamo osjećaje povrijeđenosti, tuge, ljutnje ili srama nego i sprečavamo da komentari dovedu do eskalacije. To nam pruža veću kontrolu načina kako reagiramo, naših emocija i razine energije. Kako možemo tuđe komentare shvatiti manje osobno, radi sebe i drugih? Kako ćemo ojačati, a da nam srce ne otvrdne, upitali smo life coacha i NLP savjetnicu Inu Mihanović.
1. Tko je izvor kritike
Dolazi li kritika od nekoga koga volite i poštujete? Poznaje li vas ta osoba dobro, je li to netko bez dlake na jeziku ili netko tko nikad nije imao bliski odnos s vama? Kritiku ćete shvatiti na jedan način ako vam ju je uputila osoba koju vam je s pažnjom predstavio netko kome vjerujete, a na drugi način ako je to neki neznanac. Promišljanje o tome tko je izvor vaše kritike, pomoći će vam da lakše odlučite hoćete li uzeti njegovu povratnu informaciju k srcu ili će ona samo „ući na jedno, a izaći na drugo uho“. Čak i ako je izvor kritike vama netko blizak, ne može vam nametnuti osjećaj da ste mali i nevažni osim ako to sami ne dopustite. Naime, nije bitno tko je osoba koja vam je nešto rekla ili učinila, važno je ono što ste sami sebi rekli i učinili. Najvažnije je što vi sami o sebi mislite, a ne što drugi misle o vama!
2. Zašto ovo shvaćam osobno
Kada nas ljudi osuđuju ili kritiziraju, to rijetko govori nešto o nama, a mnogo više o njima, njihovim problemima, potrebama i želji da kontroliraju nas ili situaciju. Premda to mnogi znaju, i dalje su skloni stvari shvaćati osobno jer svi imamo svoj „kriptonit“, svi smo osjetljivi na nešto drugo. Da bismo lakše upravljali svojim odgovorom na kritiku, dobro je poznavati svoje okidače kako bismo bili spremni kada ih netko spomene ili, ako je moguće, izbjegavati situacije i ljude koji djeluju kao naši okidači.
Niste li jedan od onih koji se povlače pred neprijateljem, svakodnevno gradite svoju osobnost jer je ona poput aure koja vas štiti od toksičnih faktora. Ako dopustimo da tu liniju obrane netko prekine, onda postajemo osjetljivi i ranjivi. Svaka će se misao koju stalno ponavljamo i pretvaramo u slikovnu predodžbu ostvariti. Naša mašta i podsvijest stvaraju nove životne prilike, nove mogućnosti. Brige i negativne misli ih onemogućuju. Stoga moramo biti uz svoje misli, uz svoju maštu i podsvijest te ne dopustiti da nešto drugo shvatimo „osobno“ – jer ono to nije. Osobno je samo ona slika koju sami stvorimo o sebi.
3. Što iz kritike mogu naučiti o sebi
Ponekad ljudi čine i govore ružne stvari koje nemaju nikakve veze s nama. Ali što učiniti ako kritika sadrži istinu ili barem zrnce istine? Sljedeći put kada netko učini ili kaže nešto na što ne možete samo slegnuti ramenima, zapitajte se: Mogu li iz ovoga nešto naučiti? Negativne povratne informacije često su važne za naš rast i motivaciju. U ovom slučaju, možete birati između toga da stvari shvatite osobno ili iz njih izvučete vrijedne lekcije i učite. Ne dopustite da mišljenje drugih ljudi, pogotovo stranaca ili poznanika, utječe na ono što namjeravate postići. Kritika je dobra samo ako je upotrijebite kao odskočnu dasku. Prihvatimo li sebe sa svim svojim sposobnostima i slabostima, kritika nam dolazi kao potvrda da smo u pravu.
4. Ne spuštajte se na njihovu razinu
Kada vas netko ne poštuje ili je bešćutan prema vama, najgora reakcija je odgovoriti mu s više negativnosti i toksičnosti. Nemojte se spuštati na njihovu razinu. Možda ćete trenutačno osjetiti zadovoljstvo, ali ćete, gledajući dugoročno, vjerojatno požaliti.
5. Trebala sam reći...
Svi smo barem jednom čuli neugodnu opasku na koju nismo bili spremni adekvatno odgovoriti. Zato smo, poslije nekoliko sati ili dana, ponavljajući tu scenu u glavi, smislili dobar odgovor. Nažalost, pogreške koje napravimo u prošlosti su nepopravljive. Riječi koje niste rekli, a namjeravali ste, ostaju neizrečene. Rečenice poput Trebala sam reći... ili Trebala sam napraviti... proizilaze iz osjećaja krivnje i neće vam pomoći. Umjesto gledanja u prošlost, gledajte samo naprijed. Budite u sadašnjem trenutku i stvari će izgledati drugačije. Vašim osjećajem krivnje nikome ne činite uslugu, najmanje sebi.
6. Kako se ne vezati uz negativne emocije
Život prema nama nije uvijek blag i moramo računati na to da ćemo ponekad biti loše tretirani, što god to za nekoga značilo. No, nikada ne bismo smjeli biti predugo rezignirani zbog toga što nije sve proteklo po planu. Umjesto pretjeranog promišljanja i uplitanja u kovitlac loših vibracija, u takvim je trenucima bolje sebi priuštiti nešto lijepo. Knjigom, filmom, šalicom čaja ili nekom sportskom aktivnošću smanjite napetost, frustraciju i depresivno raspoloženje. Nemojte sami sebi biti neprijatelj jer u toj bitci ne možete pobijediti. Zadržavanje boli nanosi vam više štete nego osobi koja vas je povrijedila. Stoga, naučite otpustiti stvari i napraviti više mjesta za radost i sreću.
7. Znajte koliko vrijedite
U konačnici, bez obzira na sve što se događa, što više volite sebe i što vam je samopouzdanje veće, u manjoj ćete mjeri stvari shvaćati osobno. Kada ste sigurni u sebe i znate koliko vrijedite, onda znate da sve što vam netko učini i kaže ili nije istina ili je vaš mali nedostatak koji vas ne smeta ili je problem na kojemu možete raditi. Nema smisla to shvaćati osobno.