U današnjem svijetu gdje se sve može kupiti i prodati, često se pitamo – koliko nešto vrijedi, a koliko zapravo košta?

Vrijednost i cijena nisu uvijek sinonimi. U posljednje vrijeme svjedočimo sve većoj ponudi radionica, tečajeva i edukacija u raznim segmentima posla i života, s cijenama koje variraju od simboličnih do onih koje idu nebu pod oblake. No, što zaista plaćamo kada investiramo u sebe? I kako prepoznati stvarnu vrijednost nečega – bilo da kupujemo ili prodajemo svoje znanje i vještine?

Što određuje vrijednost? Vrijednost nečega ovisi o nekoliko faktora:

  1. Subjektivna percepcija - Nešto što jednoj osobi znači mnogo, drugoj može biti bezvrijedno. Primjerice, sat individualnog coachinga može za nekoga biti ključna prekretnica u promjeni smjera života, dok će netko drugi to smatrati bacanjem novca.
  2. Vrijeme i trud - Iza svake usluge ili proizvoda stoji nečije znanje, iskustvo i sati ulaganja. Znanje koje mentor prenosi na radionici nije nastalo preko noći, već često dugogodišnjim skupljanjem znanja i još važnije životnog iskustva.
  3. Rezultat koji donosi - Kada nešto kupujemo, ne plaćamo samo ono što dobijemo odmah, već i potencijalnu promjenu u životu.

Zašto besplatne stvari često nemaju pravu vrijednost?

Mnogo puta smo čuli rečenicu: “Ono što je besplatno, ljudi ne cijene.” Energetski zakon razmjene kaže da se energija mora kretati – ako samo primamo bez ulaganja, stvaramo disbalans.

Primjerice, besplatni seminari često imaju nizak odaziv ili sudionici nisu potpuno uključeni. Kada nešto platimo, dajemo mu na važnosti, osjećamo odgovornost i koristimo to na najbolji način.

Razmislite samo o nekoj vašoj haljini. Ako ste je skupo platili, jeste li je samo šutnuli u mašinu na pranje bez razmišljanja o posljedicama ili ste provjerili unutarnju etiketu i odlučili je ipak oprati na ruke? Nije li tako i sa svim ostalim stvarima, situacijama, ljudima ili bilo čemu u što investiramo svoje vrijeme ili novac?

Kako postaviti cijenu bez straha? Duhovni praktičari često se susreću s očekivanjem da bi trebali pružati svoje usluge besplatno jer je njihov rad “dar” ili “poslanje”. No, čak i najplemenitije poslanje treba biti podržano temeljnim zakonom o razmjeni energije, ali i realnim ekonomskim temeljem. Evo nekoliko ključnih smjernica:

Do’s – Što činiti?

  • Vrednuj svoje znanje i iskustvo - Iza tvog rada stoje godine ulaganja i to ima svoju vrijednost.
  • Postavi cijenu u skladu s energetskom razmjenom – Osjeti što ti je prirodno i autentično naplati bez razmišljanja.
  • Jasno komuniciraj vrijednost svoje usluge - Objasni ljudima ne samo što dobiju, već kako im to može promijeniti život.
  • Poštuj različite percepcije vrijednosti - Za nekoga će tvoja usluga biti neprocjenjiva, a za nekoga nebitna. To je u redu.
  • Pokloni ponekad - Kada odlučiš i osjetiš, vrijedno je dati nešto samo radi davanja, bez ikakvih očekivanja povrata danog.

Don'ts – Što izbjegavati?

  • Ne spuštaj cijenu iz straha da nećeš imati klijente - Oni koji prepoznaju vrijednost, doći će, jer tu nastupa test vjere - vjeruješ li dovoljno u ono što radiš ili ćeš nakon prvog vjetrića( oluje) odustati?
  • Ne osjećaj krivnju zbog naplaćivanja svog rada - Ako daješ previše besplatno, može doći do energetskog iscrpljivanja, a onda?
  • Ne prodaj ono što ne osjećaš kao svoju istinsku vrijednost - Ako nešto nema energetsku usklađenost s tobom, neće imati ni pravu vrijednost za druge.

Vrijednost nečega nije univerzalna - ona je uvijek subjektivna i određena percepcijom onoga tko daje i onoga tko prima. Ključ je u balansu: razumjeti energetsku razmjenu, poštovati svoje znanje i trud te ne bojati se staviti cijenu na ono što radimo.

Jer kada cijenimo sami sebe, učimo i druge da nas cijene. Kada jasno definiramo svoju vrijednost, privlačimo ljude koji su spremni ulagati u svoj razvoj.

Na kraju, svaka razmjena - bilo financijska, energetska ili emocionalna – mora biti obostrano ispunjavajuća kako bi imala smisao.

Vrijednost se ne mjeri samo novcem, već i utjecajem koji ostavlja na nas i svijet oko nas. Stoga, postavljajmo cijene s integritetom, svjesni da time ne osiguravamo samo vlastitu održivost, već i pomažemo drugima da prepoznaju pravu vrijednost onoga što kupuju i dobivaju.