U osnovi mnogih svakodnevnih dilema ne leži težina same odluke, već potreba da ona bude savršena. Ta unutarnja blokada označava iscrpljujuću potragu za najboljom mogućom opcijom, čak i kada situacija ne zahtijeva toliku pažnju. Ironično, upravo ta neprestana mentalna aktivnost često nas udaljava od jasnoće i unutarnjeg mira koji priželjkujemo, piše Hack Spirit.
Iako su nam na raspolaganju brojni alati, mnogi od njih ne rješavaju temeljni problem preopterećenosti uma. Rješenje se, paradoksalno, može pronaći u drevnoj mudrosti budističke psihologije, tzv. Tri vrata ispravnog govora: Je li istinito? Je li potrebno? Je li ljubazno / mudro?
Iako se izvorno koriste za promišljanje kada i kako govoriti, ova jednostavna, ali duboka praksa pokazala se izuzetno korisnom i pri donošenju svakodnevnih odluka - osobito u trenucima kada nas preplavi sumnja ili pritisak.
1. Je li istinito?
U budizmu, ispravno gledanje počinje gledanjem stvari onakvima kakve jesu, a ne kroz prizmu straha ili žurbe. Satipatthāna Sutta nas uči da misli treba promatrati kao „samo misli“ - mentalne pojave, a ne činjenice.
U psihologiji postoji slična praksa: usporiti i provjeriti priču koju sami sebi govorimo. Često nas ne blokira situacija, nego narativ koji smo oko nje stvorili.
2. Je li potrebno?
Ovdje dolazi važan pojam: nevezanost. Budizam nas ne poziva da suzbijemo ambiciju, već da otpustimo prekomjernu vezanost. Čak i dharma, rekao je Buddha, je poput splava - kada vas prevede preko rijeke, nećete je nositi na leđima dalje.
Isto vrijedi za „sjajne“ ideje. Ne zaslužuju sve da ih se slijedi.
3. Je li ljubazno - ili mudro?
U budizmu, ahimsa - nenasilje - ne znači biti „fin“. Riječ je o djelovanju koje umanjuje patnju i širi se s integritetom. O vještini, a ne moraliziranju.
U praksi, ova vrata se često najprije javljaju kroz tijelo, prije nego što um stigne shvatiti. Zgrčen prsni koš. Težina u želucu. Osjećaj da nešto nije u redu, čak i kada brojevi izgledaju dobro.
Kako uvesti ovaj budistički filter u svakodnevicu?
- Udahnite i imenujte: Dva spora udaha. U mislima imenujte što radite: „planiram“, „brinem“, „žurim“.
- Prođite kroz vrata: Je li istinito? Je li potrebno? Je li mudro?
- Odlučite ili zakažite: Ako su sva vrata otvorena, krenite. Ako neko zapinje, zadajte si mikro-zadatak i vratite se kasnije.
Prekomjerno razmišljanje je prirodno, jer um vjeruje da je briga jednaka kontroli. No, budizam nudi nježniju istinu: jasna namjera nadilazi beskrajnu analizu.