Kriza nije izgovor

Mnogi su skeptični kad dođe red na tu temu jer su nas učili da moramo vrijedno raditi, što je često i vrlo naporno, da trebamo biti poslušni i čekati svoj dio kolača ili nagradu. Tako naučeni, prebacili smo to ponašanje u svoju odraslu dob i često nismo dobili ono što smo zaslužili. Svaki dan slušamo kako se u Hrvatskoj ništa ne može, kako svi rade preko veze, da nema nikakvih prilika za mlade ljude, da su mnogi prijevarom došli do svoje imovine ili tvrtki, da jednostavno običan čovjek ništa ne može.

Mnogi su ljudi fokusirani na negativne primjere i kao da ne žele vidjeti da oko nas postoje i oni koji svakodnevno uživaju u svom poslu i pri tome zarađuju. Nekima je od njih možda teško priznati i samome sebi da su se možda izgubili na svom putu pa je uvijek „lakše“ sve objasniti neugodnim stanjem u gospodarstvu i državi općenito.

Kriza je bila izgovor godinama, no kad razgovaramo sa starijima, oni će nam reći da nikad nije bilo razdoblja bez nekakvih kriza. No samo oni koji znaju i mogu preuzeti odgovornost za svoj život i posao, mogu funkcionirati i u kriznim razdobljima. Život je cikličan i često nije pravedan, stoga smo mi ti koji moramo donijeti odluku i postati aktivni nositelji promjena u svom životu.

Za uspjeh i napredak ključna je naša osobnost

Bez obzira na to što su davno prošla vremena da se ljudi zapošljavaju odmah nakon fakulteta i da sama VSS jamči poziciju u nekoj organizaciji, mnoge obitelji očekuju da diploma zajamči uspjeh. Znamo da su mnogi roditelji govorili djeci: „Uči, da poslije ne moraš raditi!“

No za uspjeh, stručnost je važna samo 30%, jer je za uspjeh i napredak ključna naša osobnost. Obično je to osobnost koja „gura“, koja poduzima prve korake, koja je uporna, disciplinirana, dosljedna i zna što želi.

Poznajem mnoge stručne ljude, dobre osobe i vrijedne radnike koji se ne mogu pomaknuti s točke. To su obično skromni ljudi koji čekaju da se nešto promijeni, da ih netko prepozna, da netko uvidi koliko mogu pridonijeti organizaciji i obično čekaju različite poticaje i motivaciju izvana.

Tko čeka da ga netko pohvali i pogura dalje, najvjerojatnije će se jako truditi i raditi, a postoji jedna dobra izreka koja kaže da je „nagrada za dobro obavljen posao još više posla“. Tako oni koji vrijedno rade imaju još veće terete, a oni koji znaju što hoće, penju se na hijerarhijskoj ljestvici ili općenito uspijevaju u poduzetništvu.

Ono što znamo a ne činimo nije znanje

Ljudima je često neugodno zauzeti se za sebe ili pohvaliti svoje vještine i talente, jer su naučili da se to zove sebičnost i samohvala. Generacije su odrastale uz odgoj gdje se cijenila poslušnost, a ne kreativnost i napredak. Obično je problem u tome što ljudi čekaju da se nešto promijeni ili da dođe neko vrijeme kada će moći raditi što žele. Mnogi tako dođu i do mirovine ili čak do kraja života.

Mnogi su tzv. „zgrtači prilika“, ali na način da stalno znaju što bi se moglo, skupljaju ideje, kreiraju, osmišljavaju i maštaju, a sve ostane na tome da razgovaraju s prijateljima i kolegama, da podijele koju ideju u obitelji, a nikad ne naprave prvi korak. To su oni ljudi koji se žale kako su prije par godina imali super ideju, i da su nažalost uočili da je to u međuvremenu netko realizirao. Obično su ponosni što su i sami to imali u glavi, no zaborave da su preskočili najvažniju stvar, a to je poduzimanje.

Mnogi znaju što bi trebalo i na razini informacije znaju što je ispravno, no ne mogu se natjerati da počnu činiti to što znaju. Dostupnost informacija i duhovnost su odigrale svoju ulogu, ali ono što znamo, a ne činimo zapravo nije pravo znanje.

PageBreak

elvira mlivić budeš
Profimedia/Shutterstock elvira mlivić budeš
Zašto smo najbolji kad radimo u inozemstvu?

Formalno obrazovanje je možda ulaznica u neke organizacije jer je preduvjet u natječajima za posao. Međutim, za uspjeh općenito formalno obrazovanje nije toliko bitno. Puno je važnije koliko smo fleksibilni, kreativni, proaktivni i dosljedni u izvršavanju onoga što smatramo da će nas dovesti do uspjeha.

Upornost je jedna od najvažnijih karakteristika uspješnih ljudi. Ljudi koji su uspješni samo čine ono što se drugima „ne da“ i jednostavno su disciplinirani u obavljanju stvari koje smatraju bitnima. Nažalost, mnogi će odraditi što treba kad im netko kaže, a sami se ne mogu motivirati. Zato su naši ljudi uvijek dobri u izvršavanju poslova u inozemstvu, gdje nas smatraju odličnim radnicima.

Razmišljati "veliko"

Ipak, kad samostalno trebaju poduzeti aktivnost, često se nađu pred zidom, jer uvijek je najteže sam sebi podizati ljestvicu i imati povjerenje u pozitivan ishod i kad se ne vidi kraj puta. Mnogi žele sigurnost, žele vidjeti sve faze svog puta i općenito nisu zainteresirani za preuzimanje rizika u životu i poslu.

Osobni razvoj je ključan za takve situacije, sagledavanje drugih primjera, uočavanje pozitivnih ishoda i analiza brojnih uspješnih projekata koji su počeli s minimalnim ulaganjima, a s velikim zanosom i energijom uloženom u posao.

Za ostvarenje ciljeva nužno je biti fokusiran, ali uvijek razmišljati „veliko“. Ljudi koji mogu razmišljati „veliko“ uvijek ostvaruju veće pomake nego oni koji idu malim koracima i ne usude se postaviti ciljeve prema onome što zaista zaslužuju.

Uvjeti za svoj biznis

Istraživanja su pokazala da 80-ak posto biznisa propada u prve dvije godine poslovanja. Veću šansu za uspjeh imaju oni koji su sličan posao radili kod nekog poslodavca, odnosno poznaju zakonitosti tržišta, ali i neke skrivene izazove koji mogu nastati. S takvim iskustvom jednostavnije mogu prilagoditi svoj posao i ponuditi dodanu vrijednost na tržištu te tako osvojiti potrošače.

Internet više nije budućnost, internet je sadašnjost i svi koji se odluče na vlastiti posao, moraju znati da nam internet nudi nepregledno polje mogućnosti i da je to jedna od povlastica današnjeg vremena jer može ubrzati proboj na tržištu, brendiranje i kontakte s potencijalnim kupcima i klijentima. Tržište nudi brojne mogućnosti za one koji znaju prednosti pojedinih kanala komunikacije i znaju ih koristiti.

Pri tome je nužna fleksibilnost u komunikaciji, ali i mogućnost prilagodbe ciljnoj skupini. Za sve to je potrebno određeno znanje, a vještine se stječu ispravnim korištenjem alata. Upravo iz tog razlika na radionicama u Filaksu, sudionike usmjeravamo prema konkretnim znanjima i primjenjivim alatima koje već drugi dan mogu iskoristiti na tržištu.

Što ljudi žele?

Mnogi ljudi ne znaju što bi htjeli. Nije to rijetkost. Mnogi su ušutkali svoju maštu, zaboravili su u čemu su uživali kao djeca, zakopali su neke svoje snove i jednostavno postali kruti odrasli ljudi koji život gledaju iz pozicije kako ih je netko naučio.

Puno puta ćemo čuti da se nešto radi na način kako je radila baka ili mama, kako je radila kolegica koja je prije bila na tom radnom mjestu ili se nešto jednostavno podrazumijeva jer svi tako rade. Mnogi ljudi ne istražuju nove načine, nove mogućnosti i drže se uhodanih pravila, što svakako koči svaku vrstu kreativnosti.

Za uspjeh i pronalazak novih ciljeva, važno je odvojiti se od rutinskih aktivnosti, popisati svoje ciljeve (barem 80), razmisliti na kojem putu smo do sada bili i koliko nam je to koristilo, popisati i prigrliti sve svoje talente i onda iz te pozicije krenuti razmišljati što možemo učiniti s budućnosti koja nam je ostala. Pješčani sat nam stalno curi, no nikad nije kasno krenuti u ono zbog čega će nam duša pjevati i zbog čega ćemo ustajati sretni svako jutro.

Više o radionici „Kako živjeti i zarađivati od onoga što volimo“ doznajte na Filaks.hr