U tvrtkama u kojima sam radila prije pokretanja vlastitog posla susrela sam se s nekoliko tipova "nerazumnih" šefova. Meni je osobno najnesimpatičnija bila kategorija nadređenih za koje nikada ne znate kako će reagirati. To su šefovi koji reagiraju pomalo sumanuto i nikad predvidljivo, bila riječ o izrazito pozitivnoj ili negativnoj krajnosti neobičnog ponašanja. Na radionicama i konferencijama koje danas organiziram zaposlenici često postavljaju pitanja vezana uz odnos s nadređenima.

Analizirajući situacije s kojima se sudionici naših edukacija susreću, najčešće izazove u komunikaciji i odnosu s nadređenima moguće je grupirati u četiri kategorije. U njima ćete vjerojatno prepoznati sadašnjeg ili neke od bivših šefova. Kada prepoznamo i definiramo situaciju i nazovemo je pravim imenom, već smo riješili pola problema jer možemo potražiti alate i usavršiti vještine za njegovo rješavanje. Ako sve ovo navedeno ne možete zamisliti u svom timu, sretna ste osoba koja je pronašla posao u kojem može napredovati, profesionalno se razvijati i graditi karijeru.

posao
Thinkstock posao
1. tip: "Nije mi važno što je i kako bilo, važno je da posao ide"

  • zna se krivac, ali šef optužuje drugu osobu ili čak cijeli tim kako bi podijelio odgovornost
  • nije mu važan timski rad ni dobri međuljudski odnosi
  • nije mu važno što nedostaju važni resursi za svakodnevno obavljanje posla
  • podržava svaku snalažljivost i stvaranje čuda za potrebe tvrtke
  • ne potiče ostvarivanje dobrih odnosa s partnerima, klijentima ili suradnicima
  • odobrava ponašanja i ideje bez kriterija, ne vrednuje realno zasluge
  • ne želi sukobe pa se povlači ili ih izbjegava u nadi da će se sve situacije s vremenom riješiti same

Što možete učiniti?

Ako je nadređenoj osobi važno samo stanje na računu i vlastiti uspjeh, teško je forsirati dobre međuljudske odnose i razmišljati o ugodnoj radnoj atmosferi. U takvoj situaciji važno je koncentrirati se na sebe, svoj posao i rezultate. Situacija će biti lakša ako ostali članovi tima imaju stav kao i vi i spremni su potražiti zajedničko rješenje. Mijenjati nadređenu osobu koja ima moć ili je vlasnik tvrtke uzaludan je posao iz kojeg zaposlenik uvijek izlazi kao gubitnik. Ublažavanju stresa i nezadovoljstva pomaže usmjeravanje na profesionalno obavljanje posla, ali i istodobno prebacivanje fokusa na privatni život, hobi ili novi poslovni projekt.

Loš odabir je komentiranje, ogovoranje i analiziranje svakog događaja jer to vodi do uloge žrtve u kojoj prestajete biti kreativni, vješti i proaktivni. Takvo vam ponašanje samo šteti jer ćete postati manje produktivni, nezadovoljni i skloni greškama. Počne li opadati radni elan, situacija će se još pogoršati jer iz tog je položaja teško pronaći drugo ili bolje radno mjesto ili pokrenuti vlastiti posao.

Zauzmite stav i osvijestite što se točno događa bez prosuđivanja, osuđivanja i traženja pravde. Dokazati nešto i tražiti krivca nije zahvalna uloga jer postoji velika šansa da vas iz straha ili ravnodušnosti članovi tima ne podrže. Dakle, koncentriranje na sebe i vlastite sposobnosti te pogled u budućnost najbolji su alati za izvlačenje iz ove situacije dok ne pripremite teren za drugi odjel, tvrtku ili projekt gdje ćete moći raditi s osobama koje cijene vaše zalaganje, vještine i pristup poslu.

2. tip: "Ne zanima me ništa osim prometa na računu"

  • šef ne sluša prijedloge i nove ideje
  • kolege iskrivljuju informacije u komunikaciji sa šefom kako bi se prezentirali uspješnijima nego što jesu, a šef ne provjerava stvarno stanje
  • kolege se pohvalama i komplimentima trude stvoriti naklonost šefa i on uživa u tome
  • šef ne podržava kreativan ni timski rad
  • u tvrtki ne postoji sustav nagrađivanja ni motivacije
  • šef nema viziju ni definiranu strategiju
  • mijenja odluke iz dana u dan bez konkretnih argumenata
  • stalno obećava, a nikada ne ispunjava obećanja niti uvodi promjene

Što možete učiniti?

U kaotičnoj organizaciji bez profesionalnog menadžera, sva su čuda moguća. Dakle, ako ste se našli u loše organiziranoj tvrtki gdje razvoj i odnosi s tržištem nisu u fokusu interesa nadređene osobe, teško da možete promijeniti poslovanje. Jedna od prednosti takvih organizacija jest što su one dobar poligon za učenje i vježbanje različitih tržišnih taktika jer jedino što u njima prolazi jest fleksibilnost i snalažljivost u svim oblicima.

Neuređene tvrtke i neprofesionalni menadžeri odlični su učitelji koji nas pripremaju da se u budućnosti snađemo u svim situacijama i tržištu sklonom promjenama, kao i u vlastitim poduzetničkim projektima. Promijeniti nečiji pristup poslu, ljudima ili tržištu gotovo je nemoguće pa vrijeme, trud i energiju treba ulagati u svoj profesionalni razvoj, učenje iz svake situacije i pripremu za odlazak iz takve poslovne sredine.