'Osobni brending nije hvalisanje', naglašava poduzetnica Tanja Džido, autorica projekta 'Mission1000' čiji je cilj osnažiti žene u poslovnom okruženju da s punim integritetom i jasno artikulirano stanu iza svojih vrijednosti i uspjeha te s njima počnu živjeti i djelovati ugodno - u poslovnom okruženju, na poslovnim mrežama te u kontaktima koje ostvaruju. Pitanje vidljivosti u poslovnom svijetu tema je koja Tanju Džido, pokretačicu platforme Shhhefica i istoimene konferencije te gore spomenutog projekta, zaokuplja od samih biznis početaka. Sada, kada živi svoje snage te vrlo jasno zna kako, s kim i na koji način želi raditi, ali i iskreno o tome progovarati u javnosti, njezina misija je pomoći jednoj po jednoj ženi da pokrene moćni alat - osobni brending. Evo i kako...

SENSA: Vidljivost žena u društvu, a posebice u poslovnom svijetu – ne gubi na aktualnosti. Zbog čega smo i dalje u pozadini? Iz iskustva rada s klijenticama – koji su razlozi koje navode za 'neisticanje' i vrhunski rad - ali u pozadini?

Koliko god posljednjih godina u javnom prostoru vidimo povećanu zastupljenost teme žena u poslovnom svijetu, nažalost, u stvarnom životu, većina žena je i dalje u pozadini i potpuno nevidljiva na svojim pozicijama. Razlozi su primarno kulturološki i sociološki, ali nalaze se i u velikim unutarnjim zaprekama koje, kao žene, nesvjesno postavljamo same sebi. Bez obzira na brojne uspjehe i postignuća, puno žena i dalje misli da njihova priča nije „ništa posebno“ te da nemaju ništa od isticanja, osim nelagode izlaganja potencijalnoj osudi kolega i prijatelja. Nerijetko upoznajem žene koje su na čelu odjela ili tvrtki koje nižu tržišne uspjehe, a one nikada ne preuzimaju zasluge za to nego sva njihova javna izlaganja počinju s rečenicom „Mi“, „naša kompanija“. Onda se dogodi da budu smijenjene s te pozicije i onda imaju osjećaj kao da kreću graditi svoju karijeru i reputaciju ispočetka jer nitko u poslovnom svijetu ne zna što su postigle. Najčešći razlozi za neisticanje koje klijentice navode je uvjerenje da nisu napravile ništa posebno ili da nisu dovoljno kvalificirane te strah da će ih drugi smatrati „hvalisavcima bez pokrića“ kao i strah od negativnih komentara i osuda unutar struke i poslovnih krugova zbog samopromocije.


SENSA: Osobni brending površno može zazvučati kao hvalisanje, nepotrebno isticanje, pitanje ega – no, ono je sve osim toga, zar ne?Zašto je on važan, pogotovo za žene u poslovnom okruženju? Koju vrijednost nosi kvalitetno komuniciran osobni brend?

Osobni brending je kod nas i dalje neshvaćen jer sve što kreće sa „osobno“ podrazumijeva da smo u nečemu sebični, egocentrični i narcisoidni te da smo željni popularnosti i vanjskog priznanja. Prava istina je miljama daleko od toga. Tek kad smo mi sami svjesni svoje vrijednosti možemo artikulirano davati tu vrijednost drugima i pomagati pravim ljudima na pravim mjestima. Kvalitetno komuniciran osobni brend uzima u obzir naše najveće talente ali i osobne vrijednosti, čini ih vidljivim drugima da nas pravi ljudi i prilike mogu prepoznati. Osobni brending ne pokreće težnja da budemo poznati nego prepoznati u onome što istinski jesmo. Nikada ne želimo ciljati na sve ljude i sve prilike, nego samo one koji su usklađeni s nama samima. Na taj način dobivamo klijente koji rezoniraju s našim vrijednostima, suradnike koji posluju prema istim etičkim standardima i nove projekte na kojima možemo dati najveći doprinos. Osobni brend zapravo umjesto nas radi selekciju iskustava koja su usklađena s nama i istovremeno od nas odmiče ljude i prilike koji bi nam bespotrebno trošile vrijeme i energiju i dugoročno nam nanosili štetu. Najveća vrijednost osobnog brenda je ta da nam otvara nova vrata i prije nego što njih zakucamo te nas stavlja u bolju pregovaračku poziciju za sve što želimo ostvariti.

Tanja Džido
Privatni album/Tanja Džido Stalno se žrtvujemo za nešto izvana i umanjujemo sve što jesmo. Slavimo nekolicinu ženskih uzora na tržištu, a većina nas se krije i smatra da nismo „ništa posebno“. Plašimo se da ćemo biti doživljene kao hvalisavci, kao egocentrici i narcisi, a ne vidimo da na taj način dajemo prednost svima drugima da prije dođu do prilika koje mi želimo.


SENSA: Već dugo godina ste privatna poduzetnica. Kako je raslo vaše samopouzdanje, kada ste sami osjetili da je trenutak da vaše djelovanje zaslužuje i određenu vidljivost?

Moram priznati da je prilikom ulaska u poduzetničke vode moje samopouzdanje bilo ravno nuli. Sjećam se da sam na samom početku trebala govoriti na jednoj strukovnoj konferenciji i dobila sam feedback da osim impresivnog radnog iskustva ne postoji ništa zanimljivo u vezi mene da bi me ljudi slušali na pozornici. To iskustvo je za mene bilo teški 'šamar realnosti', osobito jer je sve rečeno bilo istinito. Godinama sam gradila tuđe brendove i poslovanja, krila se iza brojnih uspjeha klijenata, timskih priznanja i vanjskih certifikata, a ja kao Tanja – nigdje nisam postojala. Nisam se više sjećala ni tko sam, bez briefa klijenta na stolu. Tada sam shvatila da se moram probuditi i shvatiti da bez osobnog brenda ne mogu poslovati ni raditi što volim jer – nitko ne zna što radim i zašto bi me uopće angažirali. Tada sam se izazvala da upišem edukaciju iz osobnog brendinga kod Gary V.-a – osobe koja je bila sušta suprotnost tadašnje Tanje koja nije mogla zamisliti da govori o sebi, da provede dulje od 15 min na networking događanjima i razgovara s nepoznatim ljudima. Danas je sve to moj posao i moj poziv. Istina je da se ponekad iza naših najvećih slabosti kriju naše najveće snage, samo se trebamo izazvati da kontinuirano prolazimo kroz naše strahove i kriva uvjerenja.


SENSA: Od vremena kada ste krenuli s platformom Shhhefica te istoimenom konferencijom usmjerenom na žene u biznisu, mnogo toga se pomaknulo prema naprijed, ali što je to na čemu mi, žene, i dalje 'zapinjemo'?

Najčešće i dalje zapinjemo iznutra. Ono što nam i dalje nedostaje je čvrsto samopouzdanje izgrađeno iznutra i zdrava svijest o vlastitim talentima i vrijednosti koju dajemo tržištu. Toliko je tužno, recimo vidjeti ženu s impresivnom 30-godišnjom karijerom koja ne može nabrojati tri svoja najveća talenta ni preuzeti zasluge za svoje uspjehe bez nelagode i osjećaja da se hvali. Ta neka nametnuta nevidljivost je nešto što i dalje žene priječi od uspjeha. Svakodnevno sve više preuzimamo nevidljivih zadataka, radimo u sjeni i skrivamo se iza timova, obitelji i partnera. Stalno se žrtvujemo za nešto izvana i umanjujemo sve što jesmo. Slavimo nekolicinu ženskih uzora na tržištu, a većina nas se krije i smatra da nismo „ništa posebno“. Plašimo se da ćemo biti doživljene kao hvalisavci, kao egocentrici i naricisi, a ne vidimo da na taj način dajemo prednost svima drugima da prije dođu do prilika koje mi želimo. Ako nismo vidljive, kako ćemo biti na umu donositeljima odluka kada trebaju dodijeliti nove pozicije, projekte, nove prilike? Naravno da će promocija uvijek onda ići u ruke onima koji vjeruju da je zaslužuju, a mi se i dalje preispitujemo i pregovaramo s unutarnjim kritičarem jesmo li uopće zaslužili biti ovdje gdje jesmo, kamoli tamo gdje želimo biti.

SENSA: Tko su žene kojima se obraćate svojim novim programom #Mission1000? Gdje se skrivaju i zašto je važno da istupe svojom osobnošću i svojim poslovnim uspjehom u javnost ili kroz poslovne društvene mreže?

Program #Mission1000 primarno teži dosegnuti žene koje se svakodnevno skrivaju iza svojih pozicija, brojnih diploma i titula, a zasluge za uspjehe i dalje pripisuju timskom radu, sreći i vanjskim okolnostima. To su istovremeno žene koje svakodnevno vode i pokreću brojna poslovanja naprijed, osnažuju timove i sve ljude oko sebe – osim same sebe. To su žene koje nikada ne bi pohvalile sebe i uvijek čekaju priznanja izvana, a nerijetko u tome ostanu praznih ruku. To su žene koje su često same sebi najveća prepreka u svojoj karijeri zbog koje teško mogu napredovati. Zašto ih tako dobro poznajem? Zato što sam godinama bila i sama jedna od njih. Naučena sam da radim marljivo pognute glave, da se ne ističem i ne govorim ništa o sebi, da je moj rad važniji i da će drugi govoriti o njemu i donijeti mi prilike koje želim. Tako sam se dovela do dva teška burnouta, a vanjskih priznanja i povišica nije bilo ni na vidiku. Tada sam shvatila da je moja strategija u potpunosti promašena i da ako se želim pomaknuti naprijed, moram se samoj sebi maknuti s puta, početi vjerovati da zaslužujem sve što želim, a onda i ići asertivno prema tome, ističući argumentirano sve što jesam i što želim postići jer je to jedini način da dobijem prilike koje želim. Za žene je iznimno važno graditi osobni brend i biti vidljive u svojim poslovnim uspjesima, ne samo za njih same nego i za generacije žena koje dolaze. Žene su daleko više uvjetovane onim što vide u svojim domovima i neposrednom okruženju nego onim što vide u medijima i svijetu. Ako želimo mijenjati svijet, trebamo krenuti sa svojim primjerom.

SENSA: Što mogu očekivati nakon završenog programa?

Program je osmišljen tako da ženama prenese konkretna znanja i vještine koje im nedostaju u poslovnom svijetu, a koje generacijski nikada nismo dobili ni od naših baka i mama, tako ni u školama ni fakultetima. Po završetku programa žene će najprije biti svjesnije svoje vrijednosti na tržištu rada, poznavati svoju zonu genijalnosti te moći argumentirano i asertivno prezentirati svoje talente i najveća postignuća, a potom dosta otvorenije i samopouzdanije pristupiti umrežavanju u različitim formalnim i neformalnim okruženjima, kao i na najvećoj poslovnoj društvenoj mreži, LinkedIn. U okviru programa naučit će kako izgraditi svoj profesionalni brend, optimizirati svoj LinkedIn profil i povećati svoju vidljivost u digitalnom poslovnom svijetu čak 22 puta te pristupiti novim prilikama na tržištu kroz umrežavanje. Očekuje ih 9 tjedana digitalnog programa, preko 8 različitih predavačica, liderica u svom području, a na završnici programa uživo, moći će primijeniti svoje nove vještine na business speed networkingu. Cjelokupni program teži dosegnuti 1000 žena te kroz njihovu edukaciju doprinijeti povećanju vidljivosti žena u poslovnom svijetu i zastupljenosti na upravljačkim pozicijama.

SENSA: Kako biste vi opisali svoj osobni brend, na kojim poslovnim i životnim vrijednostima počiva?

Moj osobni brend je usko povezan s osnaživanjem drugih da budu najprije svjesni svojih najvećih potencijala, a onda da ih i ostvare koristeći digitalne kanale i umrežavanje. Kroz sve što radim težim potaknuti na promišljanje, izlazak iz zone komfora i osobni rast. Vrijednosti koje promoviram i živim su sloboda, empatija i rast. Sloboda da budemo sve ono što jesmo jer za nas sve, sa svim manama i vrlinama, ima mjesta na ovom tržištu. Empatija da u svemu nastupamo nježno, suosjećajno i ljudski, da ne činimo ništa drugima što ne bismo voljeli da učine nama, da se vodimo srcem jer bez njega ništa vanjsko ne vrijedi. Rast da osim naših najvećih snaga, prigrlimo i najteže i najbolnije trenutke, najveće rane kao najveće medalje bez kojih nikada ne bismo mogli pobijediti niti jednu bitku. Nerijetko na svojim društvenim mrežama dijelim priče o stvarnim usponima i padovima te lekcijama koje sam naučila iz njih. Ne želim prikazivati svoj poduzetnički put kao savršen jer vjerujem da danas osobito mladi imaju krivu sliku kako uspjeh izgleda, a onda kada krenu putem ostvarenja svojih snova, brzo se razočaraju nakon prvog neuspjeha jer ih nitko na to nije upozorio. Ono što sam naučila na svom putu je da upravo ti neuspjesi nose najvrjednije lekcije koji nam pomažu otključati sljedeću razinu i unutar nas samih, a i u vanjskom svijetu zato se ne trebamo plašiti neuspjeha. Što ih više doživljavamo, to smo spremniji postati uspješni.